U vremenu u kojem svaka digitalna platforma nastoji iskoristiti AI za poboljšanje korisničkog iskustva, Googleov odgovor na takve trendove je – Search Generative Experience (SGE). Iz perspektive korisnika, SGE može biti zgodna prečica do traženih informacija, no iz perspektive stvaratelja sadržaja i SEO stručnjaka Googleov novi alat može izazvati itekakve glavobolje. Puno je, dakle, razloga za radost, ali i brigu, stoga je vrijedno razmotriti što nosi ovaj Googleov novitet.
Što je Google Search Generative Experience?
Krenimo od odgovora na osnovno pitanje – što je SGE? Google Search Generative Experience (SGE) predstavlja Googleovu inovaciji pretraživačkog iskustva uz pomoć generativnog AI-a. Kombinira moć umjetne inteligencije s tradicionalnim pretraživanjem kako bi korisnicima pružila personaliziranije i preciznije rezultate, posložene na pregledniji i sažetiji način. SGE je ujedno rezultat Googleovog napretka na području obrade jezičnih modela i strojnog učenja.
Kako iz Googlea navode u digitalnoj brošuri o SGE-u, ovakva tehnologija korisnicima će omogućiti:
- postavljanje kompleksnijih i deskriptivnijih pitanja;
- brže sažimanje informacija uz nuđenje relevantnih linkova za daljnju pretragu;
- lakše generiranje željenog sadržaja;
- lakše daljnje istraživanje uz postavljanje dodatnih pitanja i prijedloga.
Kako funkcionira Google Search Generative Experience?
Google SGE koristi generativnu umjetnu inteligenciju, odnosno algoritme ili modele koji mogu sami kreirati sve oblike sadržaja – od tekstova i slika do linija koda. Ova umjetna inteligencija bazirana je na velikim jezičnim modelima – large language models (LLM) – koja svoje razumijevanje doslovno svega trenira na golemim količinama podataka. LLM na kojem funkcionira ChatGPT je GPT-4, a Googleov ekvivalent se zove PaLM 2 – Pathways Language Model 2.
Svi ostali Googleovi alati koji koriste umjetnu inteligenciju bazirani su na PaLM 2 tehnologiji. (Ako se ne možete sjetiti nijednoga, nije čudno jer skoro ništa nije dostupno u Hrvatskoj.) Što to znači za korisnika? Da će Google Search Generative Experience uz pomoć PaLM-a 2 bolje razumjeti upit, brže generirati polje s osnovnim informacijama, učiniti to na lijep način i uz razumljiv, razgovorni jezik.
Izgled SERP-a uz SGE: veća personalizacija i preglednost
SGE donosi korisnicima vizualno poboljšano iskustvo pretraživanja. Sučelje je obogaćeno multimedijalnim elementima, poput slika, videa i grafikona, čime se korisnicima pruža sveobuhvatniji pregled informacija. Ovo poboljšano sučelje čini pretraživanje jednostavnijim i učinkovitijim, a izgleda ovako:
Izgleda super, kao nešto što jedva čekate dobiti na svom računalu? Ako je odgovor „da“, očekivano, ali morat ćete pričekati. Naše govorno područje nije bilo ni blizu posljednjeg širenja Google Search Laba nužnog za korištenje SGE-a, a ono je uključivalo čak 120 zemalja.
No, ako malo bolje promislite, format je donekle već poznat. Podsjeća na (već dostupnu!) Bing opciju čavrljanja koja također servira kratke odgovore popraćene linkovima za više informacija, a na nekim mjestima i fotografijama:
Činjenica da ove dvije tehnologije sliče jedna na drugu nije pretjerano šokantna jer obje tvrtke – i Google i Microsoft – znaju što korisnicima treba. Međutim, i ćoravima je očigledno da, iako Google možda malo kasni sa SGE-om, Bingovi UX/UI timovi „ne mogu niti čašu vode dodati“ onima iz Googlea. SGE jednostavno izgleda ljepše.
Izazovi koje Google Search Generative Experience donosi u SEO industriju
Sve što smo dosad napisali u ovom blogu o Google SGE tehnologiji vodilo je do ovog trenutka – malog mental breakdowna zbog mogućih implikacija po SEO prakse.
San svakog SEO stručnjaka je zasjesti na vrh rezultata SERP-a (prve stranice s rezultatima pretraživanja). Nekad je to bilo moguće. Zatim su se na vrh ugurale reklame. Zatim su se pored tih reklama ugurali i Google snippeti s već pripremljenim odgovorima. Već tu je bilo izazovno, no to smo prihvatili jer smo računali da će većina korisnika samo preskočiti reklame, (vrlo nategnuto) možda neće pronaći odgovor među ponuđenim opcijama i napokon će doći do pozicija za koje smo se borili svojim SEO rukama i nogama.
No, Search Generative Experience ne samo da će oduzeti još mrvicu mjesta na SERP-u nego će potencijalno sve odgovore ponuditi odmah na vrhu stranice, bez potrebe da korisnik traži dalje. Banana.
Dakle, bit će potrebno upregnuti moždane vijuge i osmisliti neke nove SEO strategije i taktike. Donosimo četiri koraka koje, ako do sada niste poduzeli, krajnje je vrijeme da to napravite.
1. Pozabavite se long tail ključnim riječima
Ključne riječi koje sadrže tri i više riječi golema su riznica dodatnog prometa i to se zna već dugo. Međutim, u njihovom pronalasku od pomoći može biti i sam SGE koji u svojim „inozemnim“ verzijama uz prikazane rezultate nudi dodatne promptove i izbor follow-up pitanja. Vrijeme će još pokazati jesu li ti prijedlozi rezultat Googleovog poznavanja vaše povijesti pretraživanja (kao što se nagađa da su aktualni unaprijed ponuđeni pojmovi kod Google pretraga). Svakako, nisu na odmet kao ideje.
2. Ako dosad niste, krenite koristite Schema.org i strukturirane podatke
Strukturirani podaci su komadi koda koji se mogu ubaciti u strukturu stranice. Nisu vidljivi korisnicima, ali su Google crawlerima dodatni signal o čemu je na stranici riječ. U strukturiranim se podacima mogu istaknuti bitne informacije o sadržaju koji želite rangirati na Googleu. Primjerice – za tečaj naglasiti njegov opis, trajanje, cijenu, mjesto održavanja, za recept trajanje pripreme, sastojke i slično. Bitno je da u strukturirane podatke dodajete samo ono što se na pripadajućoj stranici već nalazi.
U kreiranju strukturiranih podataka pomoći će vam:
- Shema.org na kojoj se nalazi pregledi kodova za razne vrste informacija koje želite istaknuti;
- neki markup generator (poput ovog) koji može skratiti posao pisanja koda;
- Googleov Rich Results Test u kojem možete provjeriti jesu li vaši strukturirani podaci dobro posloženi i što će Google iz njih zaključiti o sadržaju.
3. Razmislite o optimizaciji fotografija i grafika
Ako smatrate da je vizual koji koristite na vašoj web stranici informativan, optimizirajte naziv datoteke, alt text, veličinu. Tako signalizirajte Googleu da se i na tom komadu sadržaja kriju vrijedne informacije koje mogu biti izravan odgovor na upite korisnika.
4. Pišite kvalitetan sadržaj razumljivim jezikom
„Content is king“ je stara krilatica koja vrijedi u svim vremenima, pa i u onom po dolasku Google Search Generative Experienca. Potrudite se oko informativnih blogova koji podučavaju i daju detaljan uvid u neku temu. Raspišite se, uključite (optimizirane!) podnaslove i odlomke, popise, infografike, dodatne linkove na povezane stranice. Pri tom jako dobro razmislite na koji tip search intenta taj content odgovara – informacijski, navigacijski, komercijalni ili transakcijski.
Iznad svega je najbitnije da jezik kojim pišete bude jednostavan i razumljiv. To je osobito važno zbog zastupljenosti glasovnih pretraživanja koji, prema stranici Demand Sage, iznosi čak petinu ukupnih pretraga. Zamislite kako biste vi postavili pitanje o nekoj temi ili proizvodu. Izgovorite ga na glas. Ako zvuči kako treba, to je put kojim želite ići.
Je li vrijeme za SEObu na druge poslove zbog SGE-a?
Na kraju ovog teksta, bitno je razuvjeriti one skeptične prema budućnosti vlastitog posla i utjecaja SGE-a na SEO da: Nema. Potrebe. Za. Panikom.
Novi sadržaj će uvijek biti potreban i netko će ga trebati posložiti kako spada. AI, uključujući Google Search Generative Experience, uči iz već postojećeg sadržaja. Tko će joj pod nos donijeti nova otkrića, znanja i iskustva? Mi koji kreiramo sadržaj. SGE nas samo može pogurati da ili uložimo više truda u naše web stranice ili platimo da se proguramo prema vrhu. Dakle, business as usual.
Kako kažu stručnjaci iz Facebook grupe SEO Hrvatska (pridružite se ako želite pratiti novitete u SEO-u i učiti od drugih), da će nas još u 2024. SGE vjerojatno zaobići. Ali jednom kad dođe… Korisnicima će njihovo iskustvo biti bolje, ali za nas sve drugo ostaje isto – zasukat ćemo rukave i nastaviti raditi marljivo, kao i prije.