Contact
Kontakt

Iz redakcije u agenciju: Savjeti dvoje novinara nakon godinu i pol dana u CTA komunikacijama

Piše: Ana-Marija Crnica Živković
Datum: 24/07/2023
Kategorija: Iz prakse

Nakon dvije, tri, pet ili deset godina u novinarstvu, a u potrazi za novim izazovima, mnogi među nama odlučuju se za prelazak “na drugu stranu” – u jednu od danas zaista brojnih marketinških agencija. Možda ste trenutno i vi u tim promišljanjima, a ako i niste, sigurno znate nekog tko je redakcijski dres zamijenio onim agencijskim – manje ili više uspješno. U jednu ruku, radi se o logičnom slijedu događaja, a u drugu – to ne znači da će on biti lagan i bezbolan.  

Kako preživjeti i opstati? Na što pripaziti? Što rad u agenciji donosi? Ovo su savjeti naših diplomiranih novinara – Ana-Marije Crnice Živković i Marina Zdelara – koji su prije dvije-tri godine tekstove s vlastitim potpisima u nekima od najjačih hrvatskih medija zamijenili onima pod kojima piše „sponzorirani sadržaj“ odnosno „oglas“ na društvenim mrežama i platformama.

1. Na početku se osjećate – kao da ste na početku

Nakon početne euforije zbog pronalaska drugog posla, dolazak na novo radno mjesto uvijek je stresno razdoblje. Novo okruženje, novi kolege, nov način rada. Pribroji li se tome i znanje koje praktički nemaš jer dolaziš iz novinarstva, a u marketingu i PR-u je potreban cijeli novi set vještina i znanja, panika je tim veća. Da te utješimo – to je normalno i proći će. Pokušaj se opustiti, upoznaj klijente s kojima radite, pričaj s kolegama, pitaj što god te zanima. Oboružaj se stručnom literaturom, upijaj nova znanja. Ono manje utješno – sve se čini jednostavno i logično do trenutka kada dobijete prazan papir (ok, ekran) i zadatak da sami osmislite tekst ili neko kreativno rješenje. 

2. Bacanje u vatru – ili ćete se iskoprcati ili ćete izgorjeti

Taj trenutak kada se osjetite kao tabula rasa je neprocjenjiv. Shvatite da ćete ili zapeti i pregaziti tu prvu prepreku pred sobom, ili odustati jer smatrate da je to ipak previše za vas. I jedno i drugo je legitimno. Ali savjetujemo vam, čak i ako više naginjete ovom drugom tipu, barem pokušajte. Niste bez razloga procijenili sebe kreativcem i poslali taj životopis na adresu onih čiji nas proizvodi i usluge neprestano okružuju. Zapamtite, često su genijalne ideje samo rezultat onih inicijalno slabih i dosadnjikavih. 

3. Verba volant, scripta manent 

Stara latinska uzrečica koja kaže da „riječi lete, zapisano ostaje“, kod nas se najčešće transferira u onu „pametan piše, budala pamti“. Kimanje glavom i papagajsko ponavljanje „Jasno, razumijem“ neće vas nigdje dovesti. Možda ćete prvih par informacija i zadataka zapamtiti, ali kad se slije enormna količina njih, vjeruj nam – bjesomučno ćete tražiti bilježnicu i olovku. Zapisujte, dakle, sve. Čak i to kako ispravno napisati datum (vjerujte nam, hrpa ekipe i dalje piše nulu ispred dana u mjesecu). 

4. Pitajte sve što vas zanima

Na početku ćete ponekad (čitajte: vrlo često) imati pitanja na koja vam odgovore mogu dati samo kolege i nadređeni. Ne ustručavajte se pitati ih. Neka vam ne bude neugodno kada im se deveti put pojavite pored radnog stola s riječima „Još me nešto zanima…“. Što brže dobijete odgovor, brže ćete sastavljati novu slagalicu u glavi i slika znanja polako će se kristalizirati. A kad odgovor dobijete – zapišite ga. Ako niste, ponovno pročitajte točku broj 3.

5. Vještina pisanja je poželjna, ali nije neophodna

Kao i kad prvi put uđete u redakciju nakon novinarskog fakulteta, pa prebrzo shvatite da možda jeste pismeni, ali pisati ne znate jer je to vještina koja se stječe radom, tako je i kad dođete u agenciju. Vještina pisanja i lijepog izražavanja je poželjna, ali nije neophodna. Razlikuje se od onog novinarskog (donekle). Brusi se s vremenom, kao i svaki drugi talent. Važnije je znati razlučiti bitno od nebitnog, prepoznati što je relevantno za klijenta odnosno brend, te kako to predstaviti ciljnoj javnosti. Tek kad napišete tekst, a lead složite tako da i sami poželite ponovno pročitati sve do kraja, slijedi naslov. Jedan, dva, pet njih. Često će se izroditi i šesti. Bitno ga je napisati tako da privuče čitatelje, a pritom da bude činjeničan i atraktivan. 

Ana-Marija Crnica Živković

6. Pogriješili ste? Sasvim normalno, griješe svi

Pogreške su dio rasta i razvoja. I najbolji griješe. Ponekad i s najboljom namjerom da odradite posao najprofesionalnije moguće, količina zadataka ispriječit će se na putu. Negdje ćete, neminovno, zapeti. Kad se greška ustanovi, važno ju je priznati i prihvatiti, a možda najvažnije od svega je da baš tada imate podršku nadređenih. Njihovo razumijevanje od iznimne je važnosti, jer ćete kroz razgovor doći do razjašnjenja problema, dobiti savjet kako da se to više ne ponovi i tako ćete rasti, a istu grešku zasigurno nećete dvaput ponoviti. 

7. Kreiranje strategije – od straha i nepoznanica do ponosa

Kada se prvi put suočite s pisanjem komunikacijske strategije za klijenta, shvatit ćete da sve ono što je dosad izgledalo jednostavno i logično – nije. Jer treba osmisliti kompletnu ideju, od kreativnog koncepta, preko marketinških i PR aktivnosti, sve do digitalnog oglašavanja. Pisati napamet neće vas dovesti nigdje, zato mi u CTA komunikacijama iznimno cijenimo dobro, kvalitetno istraživanje. Jednom kada pohvatate sve konce o klijentu, industriji ili niši, publici, proizvodu ili usluzi, iskristalizirat će se i slika u kojem smjeru ići. Ako i zapnete, dobar stari brainstorming spasit će stvar, a vi ćete u konačnici lakše napisati dokument i biti ponosni što pred klijenta donosite jedinstvenu ideju. 

8. Kolektiv i atmosfera na poslu iznimno su bitni 

Sve dosad nabrojano bit će teže ostvarivo bez dobre atmosfere i timskog rada. Na poslu ipak provodite najveći dio svog dana. Jedan radni dan možda nećete ni primijetiti lošu vibru, ali nastavlja li se ona svakodnevno, osjetit ćete koliko je teško raditi u takvom kolektivu. Zato mi njegujemo pristup profesionalnosti kada se radi i neslanih šala kada se odmara. Balans je bitan. 

Marin Zdelar, Ana-Marija Crnica Živković, Gordan Turković, Nina Sivić-Cug, Valentina Mezdić, Filip Pavelić

9. Stručnost je presudna u donošenju odluka

Ono što ćete vrlo brzo naučiti je da, suprotno uvriježenoj poštapalici – klijent zaista nije uvijek u pravu. Stručnost je ono što treba presuditi. Rad u agenciji iziskuje strpljenje na najvišoj mogućoj razini, konstantnu otvorenost kompromisima, ali i beskompromisno zagovaranje kvalitete i poštivanja rokova. 

Ukoliko ćete imati sreće, “s druge strane” ćete nailaziti na otvorenost i kooperativnost klijenata i to će biti odličan temelj za plodonosnu suradnju s kojim će na kraju biti zadovoljne sve uključene strane i koja će vašem kolektivu, u krajnjoj liniji, možda donijeti i pokoje priznanje ili nagradu. 

Uspostava dobrih i otvorenih odnosa ispunjenih međusobnim uvažavanjem i povjerenjem neizrecivo je važna za kvalitetnu suradnju, baš kao i u svim drugim odnosima u životu. Tako dugo dok je vaša izvedba na vrhunskoj razini, to najčešće neće biti problem. 

10. Ohrabrenje za kraj – vi to definitivno možete

Ukoliko ste se kroz godine uspjeli nametnuti u nekoj od hrvatskih redakcija, gotovo je sigurno da ćete svoj put pronaći i u agencijskom svijetu. Tempo, dinamika, multitasking, posvećenost detaljima i potreba da provjeravate svaku, pa i naizgled nebitnu činjenicu te odgovornost koji nosi novinarski i/ili urednički posao neprocjenjiva su podloga za rad u agenciji. 

Toga možda nećete biti svjesni na prvu, ali s vremenom – svakako, a poznanstva koja ste stekli u medijima u tisuću će vam situacija olakšati i posao i život. Mediji i marketing na kraju su zapravo veoma komplementarne i međuovisne industrije koje svakodnevno funkcioniraju ruku pod ruku. 

Marin Zdelar

Da podvučemo crtu – prelaskom iz redakcije u kvalitetnu agenciju sigurno nećete pogriješiti. Ako se i nećete osjećati tako, neka od redakcija sigurno će vas natrag dočekati raširenih ruku – s brojnim novim iskustvima, vještinama i znanjima. 

Za kraj, kako znati i odabrati agenciju po vašoj mjeri? U redu je pregledati mreže i stranice agencije, ali još je bolje pregledati profile djelatnika. Ako i oni dijele objave vezane uz tvrtku, a te objave ne djeluju usiljene i po istoj špranci (što je često znak da je nadređeni naredio shareanje po mrežama), onda je to jako dobar znak. Pregledajte klijente s kojima rade, upoznajte se s njihovim dosadašnjim postignućima i otvoreno pitajte što očekuju od vas. Isto tako – otvoreno recite što ne znate, a voljeli biste naučiti. Kod nas u CTA komunikacijama njeguje se pristup „znanja za sve“ u kojem baš svatko može napredovati u smjeru koji mu je interesantan. Čak i ako se iz PR-a odlučite prebaciti u digitalu. Na vama je koliko ćete jako zagristi.

Pročitaj još tekstova