„Pretpostavka je majka svih zabuna“, pristojnija je verzija jedne od prvih lekcija iz odnosa s javnošću koju sam prošla još davnih dana kao praktikantica u CTA komunikacijama. Ipak, kroz godine rada s klijentima i suradnicima na zaista raznolikim projektima, nanizalo se par situacija kojih se uvijek rado sjetim jer su se pretvorile u sjajne prilike za učenje.
Neke su me dobro protresle u tom trenutku, a neke su me nasmijale – baš jutros. Pa evo kako smo se to „mi“ zeznuli, da vi baš ne morate na isti način.
Trg Mažuranića – ali kojeg?
U centru Zagreba postoji Trg Mažuranića, i to njih trojice: Antuna, Ivana i Vladimira. No, kao jednoj mladoj Samoborki, kratka provjera Trga Mažuranića tada uopće nije bila sporna, iako je izbacila djelomično točan podatak i na toj lokaciji ostavila samo onog srednjeg. Tu sam adresu dodala na poziv za medije, a tek razgovorom s jednom od novinarskih ekipa na lokaciji, uočila sam svoju grešku.
Sreća je ležala u tome što g. Ivan Mažuranić u Zagrebu ima samo jedan trg, i to upravo ovaj u društvu preostale, nepravedno izostavljene dvojice.
Kratka pouka: adresu i vrijeme uvijek provjerite više puta, iako vam se na prvu čini točnom.
„Linija” na bijeloj pozadini
Ako vam se nesporazum treba dogoditi, najbolje je da se dogodi dok je još na internoj razini. Kao agencija koja radi mnoge kreativne projekte, svakodnevno vodimo komunikaciju s grafičkim dizajnerima. Tako smo jednom prilikom za farmaceutsku industriju izrađivali vizuale za newsletter ljekarne, a klijent je tražio nešto zaista jednostavno: prikaz linije na bijeloj pozadini.
I klijentu i nama je bilo jasno da se radi o jednoj čitavoj liniji proizvoda, no kako njen brending sadrži karakterističnu valovitu grafiku, našim dizajnerima je logično bilo nešto sasvim drugo. Pa smo tako dobili svoju doslovnu liniju na bijeloj pozadini i smijali se tome narednih dana.
Uvijek si dajte malo više vremena
Hodogrami, protokoli, satnice – sve su to alati u službi što bolje organizacije događaja. Usklađenost raznih dijelova programa osigurat će da sve teče glatko, da nema gužvanja, čekanja, kao i da svi dođu na vrijeme. Dok se to ne dogodi.
Ponekad, usprkos svim dodatnim „vremenskim balonima“, uzvanici će značajno skratiti svoje govore, a catering će zapeti u prometu nakon što općenito kasni zbog prethodnog angažmana za koji vi niste odgovorni.
Lekcija iz odnosa s javnošću je sljedeća: ako ste računali na „što ako“, dogodit će se tek ono što se nama dogodilo, posljednji poklopac posude na plameniku podići će se točno u vrijeme posljednjeg pljeska. Vrata se otvaraju, a vi brišete sitnu kapljicu znoja s čela i nastavljate sa smiješkom u nove pobjede.
Detaljna komunikacija s fotografima i snimateljima
Prvi samostalni rad na terenu je uvijek jedno bogato iskustvo. U mom vlastitom slučaju, radilo se o postavljanju božićnog drvca ljubavi i zajedništva na Europskom trgu davne 2019. godine.
Bio je to vrhunac predivne humanitarne božićne priče, a moj je zadatak bila koordinacija Udruge, protokola tadašnjeg zagrebačkog gradonačelnika i fotografa. Događaj je prošao sjajno, a onda je krenuo pravi posao: slanje priopćenja i pripadajućih fotografija.
Ispostavilo se da su, prateći logiku visokog drvca, gotovo sve fotografije s njime – okomite – a logika medija i naslovnih fotografija zahtjeva upravo one druge. Nasreću, fotograf je još bio s nama te okinuo par novih vodoravnih kadrova – no, gungula i zadivljeni pogledi okupljene mase ljudi više nisu bili tamo.
Lekcija naučena, a kao rezultat nastao je mali vodič za komunikaciju događaja te slanje objava za medije koji i dan-danas imamo na serveru za mlađe kolegice i kolege.
EOD ili što god to značilo
Ok, zadnju stavku sam „posudila“, ali poslužit će kao sjajan primjer korištenja raznih kratica u internoj komunikaciji.
U organizacijama rade ljudi raznih generacija, različitih razina digitalne pismenosti ili jednostavno različitih profesionalnih usmjerenja. Nešto što se vama podrazumijeva, njima uopće nije logično ili nije dio svakodnevne terminologije.
U nastavku pogledajte popularni TikTok video u kojemu zaposlenik kraticu EOD (eng. End of Day ili „do kraja dana“) pogrešno interpretira kao End of December (do kraja prosinca). Radilo se ovdje o skeču ili stvarnoj situaciji, poruka je ista: ne ostavljajte ništa tuđoj interpretaciji.
Na kraju dana, najvažnije je da iz svake situacije izvučete pouku te da uz sebe imate tim ljudi koji će ili a) mentorstvom prevenirati 99% ovakvih situacija, ili b) pomoći da sve situacije sanirate u svega par minuta. Odnosi s javnošću su struka koja zahtijeva stalno brušenje vještina i razvijanje novih znanja što znači da se ne rađamo kao PR-ovci, već PR-ovci postajemo radeći – i griješeći.