Primjećujete li billboarde, digitalne toteme ili plakate kada prolazite ulicom? Zasigurno tek kada nešto trebate sjetite se da svakodnevno prolazite pored plakata s upravo tim proizvodom, a sigurni ste da mu niste posvetili dovoljno pažnje. Dobro oglašavanje ni ne treba punu pozornost publike, nekad će za pozitivan učinak biti dovoljno da gledatelj na trenutak uhvati motive oglasa i on će dobiti informaciju, spremnu za korištenje kada mu bude potrebna.
Vanjsko oglašavanje, ili OOH oglašavanje, vještina je koja se brusi već stoljećima. Istraživanja američkih sveučilišta Arkansas i Montana State University pokazuju da su se u SAD-u prve OOH kampanje pojavile još u 17. stoljeću, dok je do kraja 19. stoljeća vanjsko oglašavanje postalo zasebna industrija.
Krovna američka asocijacija OOH oglašavanja (OAAA) smatra da se početci takvog oglašavanja mogu pronaći još u najranijim civilizacijama, poput Egipta, gdje su se prvi oglasi uklesavali na obeliske.
Vrijeme je prošlo, no OOH ostaje kao relevantan oblik oglašavanja, koji prema potrebama vremena samo mijenja oblik ili formu.
Upoznajte FOOH
Ove godine imali smo priliku vidjeti nešto drugačije – nadrealizam je zaokupio marketinški svijet i iznjedrio nekoliko fantastičnih kampanja, a OOH dobio novu podvrstu fake out of home oglašavanje (FOOH).
Francuski brend Jacquemus udružio s američkim umjetnikom Ianom Padgahamom (@origiful) i svoje Bambino torbice smjestio na pariške ulice. Rezultat je bio video koji je zaludio društvene mreže i brendu donio porast prodaje Bambino torbica od 900%. Zašto reklamu staviti na gradski javni prijevoz, kada proizvod može postati javni prijevoz?
Za sličan koncept, ali i suradnju s istim umjetnikom, odlučio se i američki kozmetički brend Maybelline. Umjesto torbica, njihova nova maskara, postala je dio javnog prijevoza u New Yorku.
Marketinški tim nije stao na tome pa su proizvod smjestili i na londonske ulice. Podzemna željeznica dobila je modni dodatak dugih trepavica, kao i double-decker, a četkica maskare se našla na ključnim mjestima prolaska da ih uljepša.
Obje kampanje postigle su ogroman uspjeh, a ljudi su beznadno lutali londonskim, pariškim i newyorškim ulicama u potrazi za ovim specijalnim javnim prijevozom. No potraga je bila uzalud, jer se radilo o izvrsnoj video montaži, dizajnu i ponešto CGI-a spomenutog umjetnika, poznatog po nadrealističnim 3D animacijama.
Dok su navedeni brendovi svoje kampanje učinili da izgledaju stvarno i zbunili javnost, i drugi brendovi upoznati su s nadrealizmom koji sve češće koriste u marketinške svrhe.
Brend Isabel Marant ovim je video iznenadio na pariškom tjednu mode i „napadom“ paste za zube najavio novu mušku kolekciju.
Talijanski Diesel otišao je korak dalje s ciljem da se približi Gen Z publici, te na TikToku objavio nadrealistične video zapise svojih novih torbica.
Hoće li FOOH zamijeniti OOH?
U trenutnom ubrzanom tempu života, ovakve kampanje bijeg su iz stvarnosti, opuštaju gledatelja i lako će uhvatiti njegovu pažnju jer su neobične i upečatljive. Iako sadržavaju uobičajene i svakodnevne stvari poput javnog prijevoza, pokazatelj su koliko malo je potrebno za isticanje iz košmara brojnih reklama.
Uživamo u vizualno bogatim kampanjama koje je nam je omogućio napredak tehnologije, no mnogi se pitaju koliko se isplati još ulagati u billboarde i plakate. Posljednja istraživanja koja je provela The Out of Home Advertising Association of America (OAAA) ovu vrstu oglašavanja (istraživanje podrazumijeva digitalna i tiskana izdanja) smjestila su ispred televizije, radija, tiska, podcasta pa i nekih digitalnih oblika. Drugo istraživanje iste organizacije dodatno potvrđuje relevantnost ovakvog oblika oglašavanja te ističe kako gotovo polovica (49%) odraslih potrošača primjećuje OOH oglase više nego prije godinu dana. Pokazatelji su to potpunog povratka vanjskom svijetu nakon pandemijskih godina, u kojem publike uživaju u kampanjama upravo izvan kuće.