„Potrošači žele održivost, ali moraju početi od sebe“

014A8341

„Potrošači očekuju od firmi da budu više ekološki osviještene, ali ne samo to, nego i da jasno istaknu u kojoj mjeri je nešto proizvedeno kroz zelenu priču. Treba razumjeti da ništa dosad još nije 100 posto ekološki prihvatljivo, može biti da jest proizvod u svojoj finalnoj fazi, ali procesi njegovog nastanka i dalje nisu“, istaknuo je Gordan Turković, izvršni direktor i suvlasnik CTA komunikacija, 03. lipnja na Greencajt festivalu u Rougemarin Parku.

U panel raspravi Održivost u komuniciranju: Što potrošači žele, na najvećem zelenom festivalu u regiji, govorio je uz Igora Mladinovića, glavnog kreativnog direktora agencije Imago Ogilvy, i Luku Dubokovića, izvršnog direktora BBDO Zagreb, dok je cijelu raspravu moderirala Sanja Petek Mujačić, izvršna direktorica agencije Hauska & Partner.

S potrošačima koji su sve skeptičniji prema tvrdnjama o održivosti brendova, za brendove ključne vrijednosti postaju iskrenost, transparentnost, predanost i hitnost djelovanja kako bi izgradili kredibilitet kod potrošača. Moraju li brendovi stvarati drugačije za postizanje održivosti, živimo li u vremenu zelene revolucije te kako oglašavati održivost, samo su neka od pitanja oko kojih se raspravljalo.

Utjecaj mlađih generacija sve izraženiji, ali s njim i greenwashing

Oko teme promjene navika i očekivanja potrošača, panelisti su se složili kako je aktivizmom, ponajviše, generacije Z došlo do promjene navika potrošača u smjeru odabira održivijih proizvoda i brendova. Međutim, pojedini brendovi doskočili su i tome, pa je greenwashing sve prisutniji kao primjer „održivog poslovanja na papiru“ sa svim svojim zamkama.

Luka Duboković naglasio je kako oko 75 posto mlađih potrošača traži upravo održivost te kako bi platili nekih 10 posto više za proizvod ako je proizveden održivo. Ipak, postoji diskrepancija u onom dijelu u kojem potrošači ne vjeruju kompanijama koje to tvrde.

Igor Mladinović, upitan što još utječe na to da potrošači povjeruju tvrtkama, smatra da je to zatvoreni krug. Nije teško potrošača uvjeriti u nešto, ali je pitanje u što ga točno uvjeravamo i tko se bavi trenutno zelenom budućnošću. Naime, prema njegovim riječima, onaj koji trenutno proizvodi zeleno sada samo gleda na to kako zaraditi.

„Gledano iz marketinške perspektive treba prihvatiti ono što kompanija radi, a iz društvene perspektive javnost mora tražiti od njih da iz godine u godinu budu sve bolji i da mijenjaju stvari na bolje. Elon Musk neki dan je maknut s S&P-ove liste zelenih kompanija. Prema njihovom izvještaju, s jedne strane promiče zelenu energiju, a s druge imaju smrtne slučajeve u proizvodnim pogonima“, rekao je Gordan Turković.

Sanja Petek Mujačić, Igor Mladinović, Luka Duboković, Gordan Turković

Znamo li živjeti održivo?

Izgleda kao da su svi spremni na promjenu ka zelenoj proizvodnji i stvaranju, ali samo kada ta promjena dolazi od drugih, a ne od nas samih.

„Edukacija treba početi od najranije dobi, da shvatimo kako sustav funkcionira i što stoji iza jednog proizvoda kojeg se kupi u trgovini“, naglasio je Mladinović.

Turković je zaključio kako je „komunikacija tek dio priče oko održivosti, posebno u eko segmentu. Kućanstva se moraju naviknuti na promjene, počevši od razvrstavanja otpada. Moramo znati zbog čega se želimo okrenuti održivosti i onda na njoj, kao potrošači, inzistirati i od proizvođača.“

Trend washinga i u drugim sferama

„U našem društvu, kao i struci, imamo razne primjere washinga. Konkretno, i dalje je jako izražen tzv. genderwashing, i na njemu moramo i dalje puno raditi, odnosno, međusobno se štititi. Primjer je kada žene dođu na razgovor za posao, a na kraju razgovora ih pitaju jesu li planirale trudnoću. To su primjeri na kojima treba povući crtu jer nakon svih kampanja i javnih osuda, takve se situacije i dalje događaju. Mi kao društvo tu stagniramo i prije greenwashinga moramo riješiti puno veće probleme poput genderwashinga“, istaknuo je izvršni direktor CTA komunikacija.

Za kraj panela, govornici su se složili kako je odgovornost na svima – i na potrošačima i na kompanijama i na komunikatorima.

Greencajt festival, u organizaciji HURA-e, okupio je preko 60 stranih i domaćih govornika iz područja održivog razvoja. Potiče na zelene promjene kroz različite sadržaje, od panel diskusija do izložbe električnih automobila, a uručuje se i Green Prix – nacionalna nagrada za okoliš, u partnerstvu s Ministarstvom gospodarstva i održivog razvoja te Fondom za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, u suradnji s Hrvatskom gospodarskom komorom.