Nakon Covid-19 krize, rata u Ukrajini i sveopćeg poremećaja na tržištu, 2023. je za domaću PR scenu definitivno bila dobra godina. Sve agencije su linearno rasle te usvajale nove standarde, a svakako se izdvaja i korporativna odgovornost, odnosno CSR, u koju se počelo puno više ulagati, kao i ESG izvješća koja polako, ali sigurno, postaju standard u svakom poduzeću koje drži do sebe i svog ugleda. No, tu dolazi nadogradnja pa tako sve više klijenata traži usvajanje DEI politika kako bi njihovi klijenti osjetili uključenost, jednakost i inkluziju. Ovaj dio se najviše pokazuje u internim komunikacijama – timovi nikad nisu više radili na usvajanju pozitivnih praksi, a usudio bih se reći da to postaje standard industrije (ovisno o sektoru u kojem djelujete). Ova priča postala je posebno zanimljiva po tome što su predvodnici zelenih politika upravo oni koji najviše zagađuju – paradoksalno, ali istinito.
Tehno PR – stvaraj ono što žele čuti i pošalji to na TikTok
Novi najbolji prijatelj PR stručnjaka, odnosno stručnjaka za odnose s javnošću, ove godine definitivno je tehnologija – da budemo precizniji – to je AI koji, uključujući razne podatke, čini sadržaj zanimljivijim.
Nema konferencije, a da se AI ne spomene barem mali milijun puta. Vjerujem kako će barem svaka treća kampanja na Danima komunikacija imati neki postotak umjetne inteligencije u sebi, pa makar to bilo samo biranje boja u key vizualu. U tu sferu ugrađujem i data-driven PR, koji je svakako tu već duže vrijeme, ali ga više ne iskopava junior account koji tjedan dana pretražuje podatke i zbraja ih u Excelu, već to „mašina“ odrađuje za njega. Čak mi je jedan kolega predložio da treba brojati koliko puta se na konferencijama spomene AI u jednom predavanju, čisto kao fun fact i pokazatelj kako su zapuhali neki novi vjetrovi.
Naravno, na vrata su pokucale nove društvene mreže pa tako možemo reći da je na domaćoj sceni ova godina označila etabliranje TikToka među širom narodnom masom, te je i on tako postao nezaobilazna društvena mreža, baš kao i Threads, koji je stidljivo ušao na scenu prije tjedan dana. Izdvojio bih i trend politike koja je odlučila suvremeno ući na TikTok, pa sada imamo i digitalnu oporbu koja svoje ideje širi putem novih kanala. Vjerujem da će ta borba biti zaoštrena kada krene digitalni politički obračun, jer je sve dozvoljeno, pa čak i fake news koji krene tik pred izbore.
Mladi i mediji
A tu je i srž medijskog problema jer, prema analitikama, primjećujemo da se mladi ljudi informiraju iz “krivih” izvora, dok moć medija konstantno opada. Na primjer, gledanost dnevnika među mlađim generacijama se smanjuje, radio doseže najniže točke, dok je tisak mrtav i očekujemo datum sprovoda.
U stvarnosti, situacija izgleda ovako: društvene mreže su početak i kraj informiranja mladih ljudi. Kako dolaze nove generacije, tako dolaze i nove društvene mreže. Primjećujem da su mladi ljudi doznali da je počeo rat u Ukrajini putem TikToka, a ne putem nekog televizijskog kanala koji je dva tjedna emitirao izvanredni program.
Sve smo digitalizirali i premjestili na internet. Tradicionalno pitanje u anketama, „Gdje se najčešće informirate?”, najčešće dobiva odgovor – na internetu, preciznije na društvenoj mreži, a još preciznije na nečijoj privatnoj stranici koja se bavi aktualnostima.
Granica je srušena i ne postoji filter u obliku novinara koji bi nešto potvrdio, demantirao ili propitkivao sa stajališta vlastitog vrijednosnog suda. Time smo, zapravo, dali mikrofon raznim kvazipolitičkim klaunovima koji odjednom postaju relevantni zbog visokih brojki, iako predstavljaju potencijalnu opasnost za razvoj društva i demokracije.
Što nas čeka u 2024?
Kao što svi znamo, iduća godina bit će izuzetno značajna zbog niza izbora (izuzmemo li lokalne koji su 2025.): europarlamentarnih, nacionalnih i predsjedničkih. Jedini predah koji ćemo imati bit će tijekom Europskog prvenstva u nogometu i „last dance” Luke Modrića prije nego što završi karijeru u nekom američkom klubu s Leom Messijem. Dakle, na repertoaru je politika, politika, pivari i opet politika uz pokoji telekom u marketinškom svijetu. Realno gledajući, očekuje nas jedna od izazovnijih godina za scenu odnosa s javnošću, mašineriju koja će zasigurno biti na prvoj crti kad su komunikacije u pitanju.
Po pitanju društvenih mreža, predviđam nagli rast TikToka i Threadsa, koji sve više liči na Twitter poslije Xa. Odlazak kolačića treće strane pogurat će neke nove nišne medije, a kompletna scena bit će u potrazi za istraživanjem novih metodologija od zakupa prostora do izvještavanja, pa sve do traženja novih pristupa. Sve u svemu, pred nama je zanimljivo razdoblje za rad i razvoj, kao i prilika za etabliranje.
Jedno je sigurno, ako se bavite komunikacijama, a niste digitalno prisutni i nemate postavljene kanale, niste u PR-u te jedino što radite je slanje priopćenja na 100 adresa – imam loše vijesti za vas. Žicanje polako pada u zaborav, „staviš mi malo“ više ne prolazi ako nemaš kvalitetnu priču, a mediji više ne puštaju bilo što kod sebe.
Za kraj, svima vam želim rast budžeta.
Sretni vam blagdani i nova 2024!