Što je ESG i kako vam komunikacijska agencija može pomoći?

Dizajn bez naslova (19)

Život u vremenima ograničene pozornosti i beskonačnih količina sadržaja među ostalim je doveo do fenomena „milijuna“ kratica – tko će se u njima snaći? AI, GDPR, ROI… Tako ste možda naletjeli i na ESG, termin koji se posljednjih godina sve češće spominje u poslovnom svijetu.

Što je to ESG?

ESG je akronim nastao od tri engleske riječi: Environmental, Social i Governance (iliti po naški – okoliš, društvo i upravljanje) i označava vrijednosti koje se nameću kao glavni kriteriji prosudbe koliko neko poduzeće ide u korak s vremenom (naravno, uz uspješno poslovanje).

Ideja iza ESG-a je sljedeća – doba divljeg kapitalizma koji gleda samo i isključivo profit (najčešće direktora, dionika i sličnih) je gotovo, živjelo doba u kojem poduzeća vraćaju dio svoje zarade društvu!

U tom mindsetu tvrtke imaju odgovornost pomoći svojim lokalnim zajednicama, učiniti svoje poslovanje održivijim, pokazati radnicima da uistinu brinu za njih i ne promatrati ih samo kao kmetove 21. stoljeća. Međutim, oni koji imaju novac nerijetko razviju veliku i istinsku ljubav prema njemu i ne vole se rastajati od njega. Pogotovo ne zbog stvari poput „brige o okolišu“, „društvene pravde“ ili „zadovoljstva radnika“.

Zvuči li vam poznato pojam greenwashing ili lažno reklamiranje brige o okolišu da bi se umililo kupcima/klijentima? Kako bi se tome doskočilo, zapadni svijet počeo je uvoditi jasniji zakonski okvir radi odvajanja žita od kukolja i nagrađivanja onih koji uistinu brinu za održivo poslovanje.

Europska unija je prošle, 2023. godine, donijela i prihvatila prvi set ESRS-a (European Sustainability Reporting Standards) u kojem su detaljno raspisani standardi izvještavanja o okolišnim, socijalnim i upravljačkim aspektima poslovanja tvrtki. I začudo, ova regulativa na snagu stupa uskoro – od 2025. godine ESG izvještaje morat će pisati sva velika poduzeća s preko 500 zaposlenika, a od 2027. i sva mala i srednja poduzeća!

ESG stiže – upomoć!

OK, samo bez panike. ‘Ajmo pobliže objasniti što se zapravo traži od vas prilikom pisanja ESG izvješća, odnosno o čemu točno trebate voditi brigu. Kriteriji su sljedeći:

Environmental (okolišni čimbenici) – Spremnost i borba protiv klimatskih promjena; Emisije stakleničkih plinova; Upravljanje klimatskim i okolišnim rizicima; Zagađenje okoliša i korištenje resursa; Očuvanje bioraznolikosti; Osiguranje pristupa vodi.

Social (društveni čimbenici) – Zaštita ljudskih prava; Zaštita prava radnika; Briga o zdravlju i sigurnosti; Odgovornost prema kupcima.

Governance (upravljanje) – Transparentnost u upravljanju; Struktura i vrsta internih akata; Borba protiv korupcije.

O navedenim temama zatim se informira dionike u ESG izvješćima koja nam ubrzo dolaze. Od 2023. godine, moguće je ispuniti i Upitnik o ESG ratingu na stranicama Hrvatske gospodarske komore (HGK) kako biste vidjeli vašu poziciju te kako kotirate među sebi sličnim tvrtkama. HGK je prošle godine prvi put dodijelio i nagrade održivim tvrtkama koje su postigle najbolje rezultate. Ako vam briga za budućnost planeta nije dosta, uvijek postoji i dodatna motivacija u pogledu strukovnog priznanja – dobra riječ daleko se čuje!

Na fotografiji je, na kreativni način, prikazano esg izvješće te što ono pokriva (environment, social, governance)

A gdje smo tu mi?

U redu, natjerali ste sve svoje zaposlenike da ispiru čašice od jogurta i pravilno odvajaju otpad, kupili ste električna vozila tako da ne proizvodite ni molekulu CO2, svi donose odluke i vaša tvrtka je idealan primjer pozitivnih promjena u 21. stoljeću. Ostaje vam samo još to staviti na papir (može i .pdf, ipak ste osviješteni). I tu vam mi možemo pomoći!

Ako nemate zasebni tim za komunikacije i niste vični pismenom izražavanju, ili jednostavno nemate vremena sjesti i natipkati to, najbolje da se obratite profesionalcima koji iza sebe imaju napisane stranice i stranice različitih dokumenata i izvješća. Nerijetko dolazimo u kontakt s klijentima koji rade uistinu sjajne stvari, ali ih nažalost ne uspijevaju predstaviti drugima na jednostavan i razumljiv način.

Uz malo mašte, uz pokoje kreativno dizajnersko rješenje i razumijevanje tematike, ESG izvješće može biti dokument s kojim se uistinu možete pohvaliti. Na kraju krajeva, ono ne treba biti ogromno, dovoljna je i jedna efektna PowerPoint prezentacija kojom ćete predstaviti svoj rad u par minuta. Primjera je stvarno jako puno, a mi smo tu da vas usmjerimo i pomognemo!

Nažalost, imamo i loše vijesti – ako čitate ovaj članak i hitno vam treba ESG izvješće, a niste ništa napravili po tom pitanju zadnjih godinu dana… teško vam možemo pomoći. ESG je tu upravo da spriječi takva ad hoc rješenja, on zahtijeva planiranje barem godinu unaprijed kako bi se kroz različite aktivnosti vaša tvrtka pokazala održivom.  Ali, ako već predviđate izazove oko izvješća i treba vam pomoć, savjet ili inspiracija da svoje poslovanje učinite što održivijim – kontakt forma je niže na ovoj stranici!