Contact
Kontakt

Umjetna inteligencija u službi PR-a i marketinga

Piše: Iva Lukin
Datum: 12/07/2023
Kategorija: Trendovi

Jedan dan agencijskog PR-ovca ili marketingaša podrazumijeva hrpu posla za koju se nekada čini da je potrebno imati dodatni par ruku i jednu glavu ekstra. No, zato postoji taj buzzword, taj fenomen kojem se ili klanjamo ili od njega zaziremo – umjetna inteligencija ili, kraće i poznatije, AI (artificial intelligence). Može li ona našem junaku s manjkom potrebnih udova i mozgova s početka priče ikako olakšati svakodnevicu?

Već godinama, ako ne i desetljećima, radi se na razvoju raznovrsnih alata baziranih na umjetnoj inteligenciji. No, otkad je tvrtka OpenAI Elona Muska u studenom 2022. lansirala ChatGPT, kao da su doživjeli dodatni boom. Ipak, sve to ostaje mrtvo slovo na papiru (ili ekranu) ako nam ne mogu poslužiti u praksi. Stoga, pogledajmo koliko prosječni marketinški ili PR stručnjak može imati koristi od njih.

Umjetna inteligencija za hrvatsko tržište ne nudi previše

Prije nego što se ponadate da ćemo vam ponuditi 25 AI alata koji će vam pomoći radni dan svesti s osam sati na četiri, morat ćemo vas razočarati. Nakon brojnih sati internetskog istraživanja i testiranja dostupnih AI alata, došli smo do vrlo kratkog popisa onih koji su prilagođeni hrvatskom tržištu.

Naime, za englesko govorno područje nudi se more njih koji jednom PR-ovcu mogu izrazito olakšati svakodnevne zadatke, poput:

  • Pronalaženja kontakata u medijima: jedan takav alat je Propel PRM napravljen od strane PR-ovaca za PR-ovce (tako kažu). U sklopu tog alata postoji aplikacija Amiga koja nudi mogućnosti pisanja pitcha i traženje kontakata novinara. Što se potonjeg tiče, pokušali smo pronaći medijske kontakte za objavu na hrvatskom jeziku. Ta misija je završila neslavno – pola kontakata uopće nije iz ovog dijela svijeta (!), a druga polovica su bili zastarjeli kontakti ili kontakti iz krivog tržišta.
  • Pronalaženja prikladnih influencera: u istraživanju smo naišli na popis devet AI aplikacija za influencerski marketing, no ni na jednoj nismo našli naznaku mogućnosti rada s influencerima iz Hrvatske.
  • Praćenja objava i analiziranje tona: aplikacija Brandwatch nudi sve navedeno, uz mogućnost pretraživanja influencera. Iako postoji ograničenje u dubinskoj analizi emocija tekstova na hrvatskom jeziku, određene karakteristike i dalje su funkcionalne za naše tržište.

Dakle, zaključak je jednostavan – AI alati čiji se rad bazira na analizi jezika još uvijek su primarno orijentirani na englesko govorno područje, uz dodatak španjolskog te još pokojeg europskog i azijskog jezika. No, što je s ostalim tipovima alata?

Izvor: Pexels

Grafičkih alata na bazi umjetne inteligencije ima i previše

…ako imate dovoljno vremena da ih sve detaljno pregledavate – da, ima ih zaista puno. Fascinantno je što je sve moguće napraviti – od uklanjanja pozadine na fotografiji u samo par klikova do generiranja fotografija modela čija lica izgledaju stvarno dobro (a svatko tko je pokušao generirati slike uz pomoć umjetne inteligencije zna da to lako može poći po krivu).

No, ovaj tekst neće ići u smjeru pregleda svih tih aplikacija. Naprotiv, odlučili smo se za kratki pregled nekoliko AI aplikacija koje su besplatne (because cutting budgets) i koje mogu za jednog PR-ovca ili marketingaša brzo odraditi neki grafički posao. Ipak, želimo poštedjeti naše dizajnere da nam budu tu za stvari koje stvarno ne možemo sami.

Canva (pojačan umjetnom inteligencijom)

Zvuči smiješno stavljati Canvu na prvo mjesto jer je to alat koji znaju svi i njihov brat Robert, također. Ali, „dobra stara Canva“ itekako je pomlađena umjetnom inteligencijom i to na nekoliko zanimljiva načina.

Prije svega, kada uđete u rad na projektu u Canvi, klik na kružić s tri zvjezdice u donjem desnom kutu na dlan vam stavlja hrpu mogućnosti za koje biste inače morali malo du(b)lje kopati u alatnoj traci s lijeve strane sučelja.

Nadalje, ako brzinski trebate fotografiju ili grafiku, opcija „Text to Image“ na dnu alatne trake pruža sasvim zadovoljavajuće rezultate. Potrebno je unijeti detaljan opis onog što vam treba i odabrati stil slike. U nastavku možete vidjeti što smo mi generirali putem ove opcije.

Također, ako uslijed hiperprodukcije sadržaja ne stignete slagati jednostavne grafike, opcija Magic Design je odlično rješenje. Proces kreće od uploadanja vizuala koji želite iskoristiti, zatim izbora između različitih formata, raspoloženja, boja i teksta finalnog dizajna. Trebate pripaziti da ako izrađujete, primjerice, vizual za story (9:16) koristite sliku prikladnih dimenzija. Ostatak posla će odraditi Canva. Većina dizajna se može dodatno prilagođavati, a ako imate PRO verziju Canve, samo nebo vam je granica.

Izvor: Canva

Looka

Iako je kod definiranja vizualnog identiteta brenda bitno surađivati s profesionalnim dizajnerima, za prvi preview može poslužiti Looka. U načelu, Looka se pozicionira kao AI alat za izradu loga. U praksi, vama može poslužiti da s klijentom bolje definirate smjer u kojem ćete ići po pitanju kreiranja finalnog loga i identiteta.

Da biste dobili nekakav dizajn od Looke, aplikacija će od vas tražiti:

  • ime brenda,
  • industriju u kojoj brend „operira“,
  • izbor između nekoliko predloženih stilova i boja,
  • slogan (opcionalno),
  • izbor ikona koja bi bila dio loga (također opcionalno).

Mi smo kreirali brend namijenjen ženama koje nisu klasičan sportski tip, ali uživaju u nošenju udobne sportske odjeće. Stil odjeće je trendi, ali i opušten te pruža osjećaj kao da ste zamotani u toplu dekicu. Nakon nekoliko klikova, dobili smo ovo:

Izvor: Looka

Nije loše!

Cleanup.Pictures

Ako nemate puno vremena ili vam je Photoshop prekompliciran za rad, Cleanup.Pictures će s fotografije ukloniti bilo koji detalj koji vam bode oči. Za izrazito velike ili detaljne komade slike neće biti od velike pomoći. Ali, ako trebate sitnu korekciju, a nemate vremena za delegiranje tog zadatka nekom drugom, besplatna verzija Cleanup.Pictures aplikacije bit će dovoljna.

Za pokus smo izabrali nasumičnu sliku s Pexelsa. Iako je i izvorna slika super, nekako nam je smetao ovaj stup u sredini. Par klikova kasnije, stup je nestao – bez dizalice ili Photoshopa.

Pokrili smo grafičke alate, a što je s drugima koji su dostupni za marketingaše i PR praktičare u Hrvatskoj i regionu?

TransKriptor za pretvaranje zvuka u tekst

Zašto od svih aplikacija koje pretvaraju govor u pisani tekst izdvajamo TransKriptor? Nakon pregleda brojnih aplikacija, ustvrdili smo da većina ne funkcionira (dobro ili uopće) za hrvatski jezik. S druge strane, TransKriptor proizvodi rezultate koji zahtijevaju minimalne korekcije, dok output Transkriptora traži minimalne korekcije. Točnost isporučenog teksta testirali smo na nasumičnom videu i, kao što možete vidjeti na slici u nastavku, izgleda dosta dobro.

Izvor: TransKriptor

TransKriptor se može koristiti kao Chrome dodatak ili kao samostalna aplikacija. Za što bi vam mogao poslužiti? Prije svega, za vođenje bilješki na sastancima (pogotovo video pozivima) ili za kreiranje titlova za videozapise za koje nemate pripremljen tekst. (A svi znamo da je u današnje vrijeme poželjno imati titlove za ekipu koja pola toga gleda na muteu.)

ChatGPT – tata mata od svih zanata

Da, znamo, taj ChatGPT iskače iz paštete (i sami smo već pisali o ChatGPT-u u copywritingu). ChatGPT nije uvijek točan s informacijama koje servira. Primjerice, pokušali smo preko njega doći do liste najpoznatijih hrvatskih fitness influencera i pogriješio je, i to poprilično. Starija verzija ChatGPT-a je čak izbacila popis Instagram profila koji ni ne postoje. Nova verzija nas je pak obavijestila da „nažalost, raspolaže s popisom iz 2021. i stoga ne može odgovoriti na naš upit“. Pošteno.

No, dok se vi svakodnevno bavite odgovaranjem na e-mailove (iako i u tome može pomoći), raspisivanjem projekata i budžeta, ChatGPT može biti izvrstan alat za generiranje ideja. Osim što će vam uštedjeti vrijeme za brainstorming, može servirati prijedloge koji vama samima možda nikad ne bi pali na pamet. Možete pogledati dva primjera za koja smo ga koristili – generiranje pitanja za intervju s liječnicom specijaliziranom za hernije diska (to vam je ono kad vam disk bježi) te prikupljanje ideja za blog postove o stolnom tenisu.

Izvor: ChatGPT

ChatGPT, ukratko, neće riješiti sve vaše probleme. Međutim, može vam uštedjeti nekoliko vrijednih (desetaka) minuta i sati u vašem zatrpanom radnom danu.

Očekujte velikodušnu pomoć od Googleove umjetne inteligencije

Onima koji prate razvoj AI priče već je poznato da Google pokušava sustići OpenAI i Microsoft sa svojim AI rješenjima. Za Googleov Bard su čuli mnogi, ali ga mi na hrvatskom tržištu još nismo dobili. Međutim, Google priprema Duet AI – umjetnu inteligenciju koja će biti implementirana u svim Google Workspace alatima.

Duet AI, kada bude dostupan za naše tržište, moći će vam pomoći pisati e-mailove, raspisivati tekstove, organizirati i analizirati podatke u tablicama, kreirati lijepe prezentacije i još mnogo toga. U svom blog postu o Duet AI-u, Google je obećao mnogo. Nadamo se da neće iznevjeriti i da će biti čim prije dostupan i za hrvatske Google račune.

Pa da za kraj parafraziramo…

Nije u AI-u sve, al’ neka je tu kraj mene

Kao što smo napomenuli na početku teksta, u ovom blog postu vam nismo mogli ponuditi puno (besplatnih) alata umjetne inteligencije koje ćete moći svakodnevno i široko primjenjivati. Ipak, nadamo se da ćemo ovaj popis proširivati s vremenom.

Ne mislimo da AI može kompletno zamijeniti čovjeka, a i nadamo se da neće. Etičke implikacije korištenja umjetne inteligencije su brojne i jednostavno, zasad, AI nije rješenje svih problema (uvijek ostaje glad u svijetu). Nemojte se bojati da ćete ostati bez posla – ako ništa, računalo nikad neće moći razumjeti klijenta koji rukama i nogama pokušava objasniti što zapravo želi.

No, da vam AI može olakšati svakodnevni rad – može. Nemojte se ustručavati isprobati je. Čak i ako ne isporuči savršene rezultate, makar će testiranje biti zabavno. Nama je svakako bilo.

Pročitaj još tekstova