Izazov
Udruga i Centar OZANA i Štrikeraj cafe odlučili su vještine pletenja i štrikanja svojih korisnika, osoba s intelektualnim teškoćama i djece s teškoćama u razvoju, usmjeriti u humanitarnu kampanju za pomoć onima koji u hladno zimsko doba nemaju toplo sklonište. Pored izrade toplih vunenih deka za zagrebačke beskućnike u koordinaciji s njihovom krovnom udrugom „Fajter“ te izrade vizualnog simbola kampanje, velikog vunenog božićnog drvca ljubavi i zajedništva, ciljevi kampanje bili su povećanje broja medijskih objava akciji „Upletimo se“, podizanje svijesti o radu Udruge i Centra OZANA te Štrikeraj cafea, kao i o terapeutskim učincima štrikanja i pletenja. Kampanja je trajala od 16. listopada do 7. prosinca 2019.
Rješenje
Prvi je korak bila izrada prepoznatljivog vizualnog identiteta kampanje i hashthag #upletimose kao zajednički nazivnik svih objava na društvenim mrežama. Putem Facebooka i Instagrama povezali smo se s postojećim pratiteljima, pozvali ih da se svojim vunenim kvadratima uključe u najljepšu zagrebačku božićnu priču te, objavljujući slike njihovih uradaka, pretvorili ih u dio zajednice Udruge OZANA i Štrikeraj cafea.
Razgovarajući s članovima Udruge OZANA, uočeno je kako postoji velik broj ljudi koji su u mladosti naučili vještinu pletenja ili kukičanja, no s vremenom napustili tu aktivnost. Jedan od njih je hrvatski veslač i olimpijac Valent Sinković, koji je postao ambasador kampanje i radi zagrebačkih beskućnika obnovio svoje davno stečeno znanje.
Putem šest autorskih videozapisa javnosti se približene tople ljudske priče koje uključuju terapeutske učinke kukičanja i pletenja na ljude, poput oporavka od multiple skleroze, razbibrige tijekom rehabilitacije ili aktivnosti za smirenje i dobrotvorni rad. Uočivši nedostatak online edukacije na hrvatskom jeziku, izrađena su i dva poučna videa s osnovnim tehnikama pletenja i kukičanja, te video s tehnikom pletenja za djecu u osnovnoj školi kako bi sve dobne skupine i govornici isključivo hrvatskoga jezika mogle s lakoćom, iz udobnosti vlastitog doma, napraviti svoj vuneni kvadrat.
Kampanja je otvorena konferencijom za novinare kojoj su prisustvovali pravobraniteljica za osobe s invaliditetom Anka Slonjšak, voditeljica Odjela za planiranje i cjelovitu zaštitu osoba s invaliditetom Grada Zagreba Marija Mustač, hrvatski veslač i zlatni olimpijac Valent Sinković, koordinatorica aktivnosti zdravih stilova života Nastavnog zavoda za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“ Marija Škes te predsjednica Udruge OZANA Vjera Lukavečki.
Periodično su održavane radionice pletenja i kukičanja za građane u zagrebačkim knjižnicama, kao i radionica i tribina „Večer igle i vune“ u baru Botaničar gdje su građani mogli upoznati i korisnike Centra OZANA, od njih naučiti plesti i kukičati, te dobili priliku da postanu dio humanitarne akcije donirajući vuneni kvadrat za deku koja će grijati jednog zagrebačkog beskućnika. Jednog zagrebačkog subotnjeg prijepodneva, u centru Grada pojavila se i crvena vunena nit, provedena od Teslinog kipa, preko Cvjetnog trga, do Gajeve ulice. Uz nju su, tijekom subotnje „špice“, korisnici i prijatelji Centra i Udruge OZANA te Štrikeraj cafea pleli i kukičali vunene kvadrate na otvorenom i privlačili mnoge znatiželjne poglede.
Organizirana je i javna tribina „Pozitivni učinci pletenja i kukičanja na pojedinca i zajednicu“ u zagrebačkom Kulturno-informativnom centru, na kojoj se se spojili doc. dr. sc. Goran Sedmak, pročelnik Odsjeka za razvojnu neuroznanost Hrvatskog instituta za istraživanje mozga, Karolina Doutlik, doktorandica Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Ivana Milković, članica Udruge Knit-a-square Croatia, Maša Žarnić, edukatorica i praktičarka ekspresivne art terapije, Marija Škes, mag. educ. reh. i voditeljica Odsjeka za zdrave stilove života Nastavnog zavoda za javno zdravstvo te Ivona Martinčić, dizajnerica i autorica vunenih grafita Voona. Tako su se dodatno naglasili i potvrdili terapeutski učinci pletenja i štrikanja za medije i javnost.
Svaki događaj bio je najavljen pozivom za medije te popraćen priopćenjem. U mjesec i pol dana, kampanja je generirala 103 medijske objave na portalima, dospjela u 11 radijskih i 14 televizijskih emisija, prikupila oko 3500 kvadrata od kojih će nastati čak 70 deka, te doprla i do slovenskih i španjolskih skupina koje su donirale i dopremile na stotine svojih uradaka. Broj pratitelja na Facebooku povećan je za 780, a na Instagramu je Udrugu OZANA zapratilo novih 165 ljudi. Korisnici YouTube-a proveli su 140 sati gledajući video sadržaje s instrukcijama za pletenje i ljudskim pričama. Budžetom od petstotinjak dolara, video sadržaj i događanja u sklopu akcije „Upletimo se“ promovirane su putem Facebook Adsa na području Grada Zagreba. Video sadržaji na Facebooku prikupili su 94.062 pregleda, a sve objave ukupno su dosegnule 338.257 ljudi, ostvarile 482.781 impresija te generirale 19.801 interakciju s objavama.
Vrhunac kampanje i očekivani kraj bilo je predstavljanje velikog božićnog drvca ljubavi i zajedništva na Europskom trgu u Zagrebu, no dobrota, interes i humanost ljudi nije dozvolila da akcija samo tako stane. Više od mjesec dana nakon „finala“, vuneni kvadrati iz svih dijelova Hrvatske, Slovenije i Španjolske još uvijek pristižu na adresu Udruge i Centra OZANA te Štrikeraj cafea, kao i cijele, već upletene deke za beskućnike, ali i donacije u obliku vune i igala za pletenje i kukičanje.