Contact
Kontakt

Protupožarna kampanja „Nemar je prva iskra“

O klijentu

Hrvatske šume su javno poduzeće za gospodarenje šumama i šumskim zemljištima u Republici Hrvatskoj.

Kako šume zauzimaju gotovo 50% hrvatskog kopna, tvrtka ulaže napore i u cjelogodišnju protupožarnu zaštitu. Pod njihovom su upravom čak 3/4 šumskog područja. Ozbiljnost situacije pokazuje i 220 kamera u priobalnim šumama, dijelom s detekcijom dima i vatre, te simulator širenja požara uz sezonske motritelje šume.

Izazov

Sredinom lipnja u Hrvatskoj počinje sezona povećane opasnosti od požara. Rastu temperature, a pristižu tisuće domaćih i stranih turista kojima je na umu razonoda i bezbrižnost. U takvom raspoloženju, svakome se mogu dogoditi nemarni propusti poput negašenja otvorenog plamena, ostavljanja staklenih boca u prirodi ili odbacivanja neugašenih opušaka u suho raslinje. I „domaći čovjek” se opusti, a onda iskrice zapaljene trave nošene vjetrom pale susjedno polje pa prvu, drugu i treću šumu. U narednim danima cijela nacija s nevjericom gleda stravične prizore vatrene šumske stihije u središnjim dnevnicima.

Usprkos svim dotadašnjim naporima svih uključenih službi, pa i Hrvatskih šuma, 2022. godine, u čak 245 požara, izgorjelo je preko 18.000 hektara šume (površinom više od 1.800 zagrebačkih Arena).

Ponovno se pokazalo kako tehnologija ne može zamijeniti djelić sekunde u kojem druga osoba svojim ponašanjem započinje širenje vatre.

U 2023. godini, CTA komunikacije su dobile zadatak osmisliti integriranu protupožarnu kampanju koja uključuje digitalne kanale, TV i radijske spotove, kao i prisutnost na medijskim portalima.

Rješenje

Nastavno na šokantan podatak da 90% požara uzrokuje čovjek, u lipnju 2023. godine krenula je i kampanja s ciljem osvještavanja građana i turista o njihovoj individualnoj odgovornosti kod izazivanja požara.

Nepoželjno ponašanje u šumi svedeno je na zajednički nazivnik i slogan: NEMAR JE PRVA ISKRA.

Kreativnim tekstovima, vizualima i video-spotovima, kampanja je privlačila pažnju i upozoravala da svatko može uzrokovati prvu iskru požara, svojim (ne)djelovanjem i nepažnjom. Odabrana su tri najčešća predmeta / okidača požara, utkana u čitavu  kampanju.  Tako je, primjerice, opušak izjednačen s veličinom stabla i uništava ga, simbolizirajući poguban učinak jednog naoko malenog predmeta na šumu.

Kreativna rješenja kampanje „Nemar je prva iskra“

Ključna je bila usklađenost kanala, taktika i alata te učestalo slanje poruka s jednim krajnjim ciljem – smanjenjem broja šumskih požara. Kampanja je najavljena press-konferencijom na kojoj je predstavljena kreativnost billboarda rasprostranjenih uz hrvatske prometnice s glavnim okidačima požara i upozorenjem vozačima da je i njihov „nemar prva iskra“.

Nakon što prolaznike putovanje odvede u određeni hrvatski turistički grad, na plaži (i na trajektima) ih čekaju vizualni podsjetnici: na tornju za spasioce, na banneru iznad plaže ili, za pomnije čitače, info-pano s detaljima ponašanja u slučaju požara. 

Kada naši protagonisti na ležaljkama scrollaju Instagramom ili Facebookom, ciljaju ih statični engagement oglasi, video-oglasi i banneri na medijskim portalima te Google Search rezultati. Kampanja je, u prosjeku, dnevno dosezala preko 16.000 korisnika na Metinim platformama, dok su video spotovi protupožarne kampanje „Nemar je prva iskra“ na Meti i YouTubeu prikupili 1.75 milijuna pregleda u četiri mjeseca. 

Otvoren je Instagram profil, stvarajući temeljnu zajednicu za daljnje kampanje Hrvatskih šuma. Facebook informira o ponašanju u prirodi, a na storyjima obiju mreža pratitelji vikendom mogu naći kartu Hrvatske s glavnim žarištima prema DHMZ-u.

Primjeri oglasa i objava

Ima li obližnji beach bar upaljen jedan od radija iz mreže Hrvatskog radija ili Radio Dalmaciju, ljudi će potencijalno čuti i džingl o jednom od tri okidača požara. Ako u apartmanu upale HRT, može ih naciljati TV-spot, koji će ponovo moći vidjeti kao preroll slušajući ili gledajući YouTube na terasi s prijateljima.

Umjesto šokantnih prikaza vatre, fokus kampanje „Nemar je prva iskra“ je edukacija. Čak su i protagonisti TV-spotova sasvim normalni ljudi: mladi par, rekreativci i tinejdžerice, čije nemarno ponašanje ima katastrofalne posljedice.

Kvalitetnim medijskim planiranjem, postignuti su sjajni rezultati. Actual affinity iznosi 167%, što znači da su odabrane emisije/razdoblja koje ciljana publika prati. U prosjeku je svaki pojedinac, koji je vidio barem jedan oglas, taj oglas vidio 12 puta. Kumulirani broj kontakata ostvarenih kampanjom (GRP) je 786 (1GRP = 1% populacije, tj., kampanja je imala 28.544.362 kontakata). Čak 64 % ciljane populacije (preko dva milijuna ljudi) pogledalo je TV spot barem jednom, dok je spot triput pogledalo 47 % ciljne skupine (izvor: softver Ariana). 

Budući da mnogo stranaca posjećuje Hrvatsku, tome je prvi put prilagođena i kampanja. Tako slogan „Nemar je prva iskra“ postaje „Recklessness is the first spark“. Prevedeni su banneri na plažama, video-oglasi dobivaju titlove, a radijska reklama svoju stranu inačicu u sekundama prije „Stanja na cestama” na engleskom. 


Komunikacijske aktivnosti kampanje „Nemar je prva iskra“ generirale su nezapamćenu vidljivost u povijesti Hrvatskih šuma:

  • 7 neplaćene objave o kampanji u medijima (cilj premašen za 115%); 
  • Zakupljeni članci ostvarili 66% više pregleda od garancije (108.188);
  • Porast spominjanja tvrtke za 1050% u odnosu na prethodni period.

Zahvaljujući koordiniranim komunikacijskim naporima, ljudi su u 2023. godini – marili. Broj šumskih požara sveden je na samo 42, najmanje u desetogodišnjem periodu (72% ispod prosjeka).


Zbog svoje kreativnost i rezultata, kampanja „Nemar je prva iskra“ nagrađena je Grand PRixom Hrvatske udruge za odnose s javnošću te posebnom Global Contribution Award u sklopu najveće svjetske PR nagrade IPRA Golden World Awards za 2024. godinu, kao projekt koji najbolje prati UN-ove ciljeve održivog razvoja. U ovom slučaju radi se o cilju 15 – Očuvanje života na zemlji, koji obuhvaća zaštitu, uspostavu i promoviranje održivog korištenja kopnenih ekosustava, održivog upravljanja šumama, suzbijanja dezertifikacije, zaustavljanje degradacije tla te sprječavanje uništavanja biološke raznolikosti. 

Pogledaj ostale uspješne priče