Ako volite čitati, velika je vjerojatnost da ovo nije prvi tekst o pet knjiga koje “morate pročitati”, koje će vam “promijeniti život” ili neki od sličnih “hookova” čiji cilj je privući vas da pročitate listu knjiga na kojoj vjerojatno nećete pronaći više od jedne nove ili zanimljive knjige. Ideja ovog teksta je potpuno drugačije iskustvo.
Razmišljajući o ovom tekstu, nisam želio preporučiti pet klišeja za koje već vjerojatno znate, iako definitivno preporučujem neke klasike poput “Ogilvy on Marketing” legendarnog David Ogilvyja ili “This is Marketing” Setha Godina. Želja mi je preporučiti pet knjiga koje – iako nisu o marketingu – pomažu u shvaćanju ljudskog razmišljanja, načina na koji donosimo odluke i komuniciramo, i našeg doživljaja stvarnosti.

Sapiens: A Brief History of Humankind / Yuval Noah Harari
Da odmah budem jasan – ovo nije mala knjiga, niti neko iznimno jednostavno štivo kroz koje ćete proletjeti za dan ili dva, ali je knjiga koju bi baš svatko trebao pročitati i ne, mislim da ne pretjerujem. Kako bismo razumjeli sebe i društvo, prije svega moramo razumjeti kako smo postali ovo što jesmo. Jedan od temelja toga je kognitivna revolucija, odnosno nastanak mašte i apstraktnog razmišljanja prije sedamdesetak tisuća godina.
Teško je i nezahvalno pokušati sumirati ovakvu knjigu, ali ona na vrlo detaljan i lako shvatljiv način objašnjava neke biološke, povijesne i psihološke procese koje smo prolazili kao homo sapiensi i koji, dan danas, utječu na naše ponašanje.
Jedan od zanimljivijih primjera (sa samog početka knjige, da ne “spoilam”) je kritički osvrt autora na prelazak ljudskog društva s lovac-sakupljač načina života na poljoprivredne zajednice koji je donio veću sigurnost, više hrane i omogućio povećanje stanovništva, ali nije nužno donio i povećanje kvalitete života zbog manje raznovrsne prehrane i uspostavljanja temelja za opresiju te nejednake društvene odnose.
Yuval Noah Harari izraelski je povjesničar koji se proslavio upravo ovom knjigom, da bi ih potom napisao još nekoliko od kojih sam pročitao Homo Deus i mogu ju također preporučiti. Definitivno nije najlakša tema, a autor je akademski detaljan, no kada bi naslov ove liste bio “pet knjiga koje bi baš svatko trebao pročitati” – Sapiens bi se opet našao na njoj.

The Psychology of Money / Morgan Housel
Za razliku od prethodne, ovo je knjiga koja se zaista lako i brzo čita, a ako se baš zainatite možete ju pročitati u jednom danu. Morgan Housel u njoj kroz devetnaest kratkih, jednostavnih i samostalnih priča objašnjava naš odnos s novcem i odluke koje donosimo, no s aspekta o kojem često ne razmišljamo.
Teme osobnih financija, investiranja ili štednje vrlo često percipiramo kao pitanje matematike, no autor u ovoj knjizi tim temama prilazi s drugog stajališta – u stvarnom svijetu, financijske odluke ne donosimo u Excel tablicama, donosimo ih za stolom u restoranu, u razgovoru s bližnjima i u mnogim drugim, ne u potpunosti racionalnim situacijama. Na te odluke utječu naši pogledi na svijet, naša negativna i pozitivna iskustva, drugi pojedinci, marketinške kampanje… pitanje novca u velikoj je mjeri upravo pitanje psihologije.
Ova knjiga kroz praktične primjere istražuje raznovrsne načine na koje razmišljamo o novcu i pokušava čitatelju osvijestiti sve ono čega je najčešće nesvjestan kod donošenja financijskih odluka. Možda i važnije, mnoge zablude kojih nismo svjesni kod donošenja financijskih odluka postoje i kad donosimo drugih životnih i poslovnih odluka, male ili velike, zbog čega mnoge zaključke iz ove knjige možete primjenjivati svakodnevno.

The 48 Laws of Power / Robert Greene
Ovaj kontroverzni klasik o dinamici moći, manipulaciji i strategijama kontroliranja drugih prvi put je izdan još 1998. godine, a unatoč vrlo lošem ugledu kojeg “uživa” posljednjih godina zahvaljući pozornosti koju su mu pridali neki vrlo toksični elementi internetskih bespuća, “48 zakona moći” zapravo je vrlo zanimljivo štivo ako se koristi na ispravan način. Knjiga se oslanja na mnoštvo primjera povijesnih ličnosti, od Machiavellija i Napoleona do Sun Tzua, ilustrirajući kako su koristili moć – ali i kako je moć korištena protiv njih.
Iako je naivno očekivati da jedna knjiga može u određeni broj “zakona” sumirati odnose moći među ljudima, vrijednost ove knjige zapravo je u njezinom otvorenom raspravljanju o manipulativnim i amoralnim taktikama za stjecanje moći. Čitajući ju, velika je vjerojatnost da ćete u nekim od njenih “zakona” prepoznati ponašanja drugih kojima ste svjedočili u poslu, na fakultetu ili negdje drugdje, ali možda i osvijestiti neke aspekte manipulacije koje ste vi sami, nesvjesno, koristili.
Kontroverznost ove knjige leži u činjenici da se njezina saznanja mogu tumačiti kao nemilosrdni vodič za nemoralno manipuliranje ljudima (ili barem pokušavanje istoga), ali i kao način razumijevanja, pa u neku ruku i prepoznavanja te obrane od manipulacije. Zato – pametno koristite naučeno.

Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World / Cal Newport
U ovoj knjizi autor postavlja temeljnu podjelu intelektualnog rada na plitki i duboki rad: plitki rad je velika količina manjih zadataka koje je relativno lako izvršiti i koji lako mogu “pojesti” vrijeme, ali daju minimalne i često nezadovoljavajuće rezultate; dok je duboki rad sposobnost da se bez ometanja usredotočimo na kognitivno zahtjevne zadatke. Upravo potonji on smatra vještinom koja postaje sve rjeđa, ali vrlo vrijedna u profesionalnim i osobnim aktivnostima u današnjem svijetu punom distrakcija.
Deep work je posebno zanimljiva knjiga jer donosi zaključke bazirane na provjerenim znanstvenim istraživanjima, ali često predstavljene kroz personalizirane, pojedinačne primjere stvarnih ljudi. Oni su, pokušavajući stvarati najbolje, za sebe uspostavljali specifična i često naoko neshvatljiva okruženja potrebna za duboki rad – jedan od inovativnijih primjera je priča Adama Granta o kupovini povratne karte za Tokio kako bi u miru aviona mogao napisati knjigu.
Vjerojatno nećete napraviti nešto takvo i pitanje je koliko ćete moći primijeniti neke savjete iz ove knjige (ja baš i nisam), ali već i sami njezini zaključci dovoljni su kako bismo počeli više cijeniti nužnu potrebu za stvaranjem okruženja u kojem se možemo posvetiti dubokom radu i dati najbolje od sebe. U vremenu multitaskinga i neprestane komunikacije, ponekad je bitno isključiti se i fokusirati na ono što je bitno.

Alchemy: The Surprising Power of Ideas That Don’t Make Sense /Rory Sutherland
Ok, ova malo je o marketingu. Rory Sutherland je marketinška legenda, a zahvaljujući moći algoritama društvenih mreža teško da mogu provesti dulje od 5 minuta na TikToku ili Instagramu, a da mi ne iskoči neki njegov video.
Ako ste ga ikada slušali, onda znate što možete očekivati od ove knjige: radi se o vrlo čitljivo, pomalo humorističnom i nadasve zanimljivom pristupu temi naoko loših ili glupih ideja. Nasuprot rješavanju problema na temelju detaljnih analiza i mnoštva podataka, Sutherland promovira nelogičan pristup temeljen na činjenici da je ljudsko ponašanje daleko nepredvidljivije i emocionalnije nego što smo skloni priznati.
Knjiga je prepuna primjera iz stvarnog svijeta, mahom psihologije i oglašavanja, koji pokazuju kako nekonvencionalne ideje – one koje prkose racionalnom razmišljanju – često mogu dovesti do novih otkrića i boljih rezultata. Sutherlandov zanimljiv i duhovit stil pisanja čini složene teme bihevioralne ekonomije dostupnima i zabavnima, a njegova središnja poruka je da ponekad najbolja rješenja naprosto nemaju logičnog smisla, ali djeluju jer zadiru u ljudsku psihologiju na neočekivane načine.
—
Iako su ove knjige više ili manje daleko od neke standardne marketinške literature, svaka od njih na svoj način nudi uvid u ljudska ponašanja i način na koji donosimo odluke. Marketing, na kraju, nisu samo alati, strategije i podacima – marketing su ljudi, njihove navike, strahovi, želje i motivacije. Ponekad racionalni, ali puno češće – ne.