Vodeći domaći komunikacijski stručnjaci analizirali su ovogodišnje i buduće trendove u sektoru.
Na domaćem tržištu komunikacija, novca u 2024. nije nedostajalo, mala i srednja poduzeća sazrela su i osvijestila važnost marketinga i brendiranja, a naši stručnjaci u slučaju potencijalne globalne ekonomske recesije spremni su hrabro uhvatiti se u koštac s njom.
Moglo se to čuti na panelu Mediji i marketing Poslovnog dnevnika u zagrebačkom hotelu Pullman na kojemu su se domaći komunikacijski profesionalci osvrnuli na završetak poslovne godine i analizirali financijske rezultate svojih kompanija.
Na panelu su sudjelovali Tomislav Krajačić, vlasnik i osnivač brend agencije Kofein; Anamarija Juraković, izvršna direktorica agencije Advans Adria; Anamarija Hrvoić Đurić, starija savjetnica u Manjguri; Gordan Turković, direktor CTA komunikacija; Marko Janković, direktor agencije Jedinica te Marina Bolanča, izvršna direktorica Abeceda komunikacija.
Budžeta ima, tržište se probudilo
Po svemu sudeći, klijenti medijskih agencija ove su godine uložili više novca u marketing i oglašavanje negoli prethodnih, primijetila je Juraković. “U 2024. tržište je već drugu godinu zaredom jako živo u smislu ‘above the line’ aktivnosti i oglašavanja. Predikcija je da je ova godina rasla otprilike osam do deset posto u oglašivačkom volumenu u odnosu na 2023. godinu”, kazala je Anamarija Juraković.
Štoviše, po prvi puta ove godine Abeceda komunikacijama, tvrtki za odnose s javnošću, dogodilo se da ih klijenti rezerviraju u slučaju da dođe krizna situacija. “Takvu situaciju još nismo imali. Potpisivali smo ugovore za koje se nadamo da se nikada neće realizirati ako ne dođe do krize. Budžeta je dovoljno, tržište se probudilo, posla ima. Nažalost, imali smo kriznu situaciju u kojoj je došlo do gubitka ljudskog života, a koju smo pokušali usmjeriti tako da ne ostavi daljnje teške posljedice”, istaknula je Marina Bolanča.
No, bilo je klijenata kojima je komunikacijska podrška bila nužna, a nisu imali budžeta. “Riječ je o Udruzi hrvatskih sudaca koji nisu sindikat, ali su strukovno udruženje koje brani svoje interese i promiče struku. Podsjetimo, oni od 2000. naovamo nisu imali promjene na plaći. Dok su plaće u prosjeku u Hrvatskoj rasle i do šest puta, njihova je stagnirala cijelo vrijeme.
Odlučili su reći da je dosta, a kad po zakonu znaš da ne smiješ štrajkati jer si sudac, onda moraš dobiti dodatnu komunikacijsku pomoć. U tri dana uspjeli smo im posložiti komunikacijsku strategiju. Ponosna sam što je cijeli niz pregovora, dogovora i medijskih pojavljivanja koji je trajao deset mjeseci uspjeli ostvariti velik dio svojih ciljeva i što nastavljaju dalje”, rekla je Anamarija Hrvoić Đurić.
Val grupa pokrenula je nekoliko autorskih konferencija, prisjetio se Janković. “Bavile su se ključnim temama, od zdravstva do turizma”, rekao je pa dodao da je pri njihovoj organizaciji bilo puno visećih rokova i mnogo uključenih aktera, no krizni dio posla, na sreću, odradile su agencije kćeri Jedinice zadužene za kreativu, dodao je stručnjak.
Turkovićeve CTA komunikacije ove su godine proslavile šest godina poslovanja, a 2024. posebno će pamtiti po uspjesima mladih kolega koji su na komunikacijskim konferencijama u Rovinju i drugdje za kampanje na kojima su marljivo radili osvojili vrijedna priznanja, kazao je. “Najviše sam ponosan na svoj tim koji se ostvario tako. Neki od njih nemaju ni 30 godina, a osvojili su nagrade koje su svjetski relevantne”, rekao je Turković.
Jedan ne može sve
Krajačićev Kofein za uspješnu kampanju Podravkinog Ketchupa osvojio je Effie, uglednu nagradu u industriji tržišnih komunikacija. “Imao je mali tržišni udio što je začudno s obzirom na to da je Podravka ozbiljna kompanija, poznata u segmentu proizvodnje hrane. Komunikaciju smo značajno popravili što je bilo prepoznato nagradom”, istaknuo je pa dodao da se buđenje ekonomije vidi ne samo po budžetima već i po aktivaciji malog i srednjeg poduzetništva.
“Događa se sazrijevanje naše ekonomije, postali smo ozbiljni igrači, dovoljno veliki da možemo konkurirati stranim tržištima. Počele su kupovine, prodaje i udruživanja tvrtki. Vlasnici kompanija odlučili su da je brend kojim upravljaju sve relevantniji”, pojasnio je.
Male i srednje kompanije pozicionirale su se, postigle određene rezultate i shvatile da mogu konkurirati na tržištu u marketinškom smislu, složio se Turković “To je iskorak, sada već formiraju interne odjele za komunikacije i marketing”. Što se tiče velikih korporacija, one imaju svoje komunikacijske odjele, no uvijek uzimaju agencije jer ima treba ‘pogled izvana’, naznačio je Turković.
Dodao je da će uvijek postojati međuigra agencija i firmi, bilo da je riječ o malim, srednjim, velikim poduzećima ili neprofitnim organizacijama. “Najbolji rezultati postižu se kada postoji suradnja unutarnjih timova i agencija. Nemoguće je da se projekt dobro odradi ako nemate dobru podršku klijenta odnosno ako klijent nema dobro razumijevanje onoga što treba odraditi u komunikacijskom i marketinškom smislu, primijetila je Bolanča.
“Male kompanije sazrele su do te mjere da su počele zapošljavati komunikacijske i marketinške stručnjake, no još uvijek im je teško razumjeti da u jednoj osobi koju zaposle na poziciju voditelja marketinga i komunikacija ne mogu dobiti sve vještine, a koje mi unutar agencije raspršimo na 20 do 40 ljudi, na nekoliko odjela. To su sasvim različite specijalizacije, a oni očekuju da će jedna osoba pokriti i odnose s javnošću i odnose s kupcima i digitalni marketing i oglašavanje, što je nemoguće”, naglasila je Bolanča.
Koliko agencija je nekom poduzeću onda potrebno? Ovisi o tome koliko toga mu je potrebno, koliko je kapacitirano, slažu se komunikacijski stručnjaci. “Na primjer, zakup televizijskih kampanja sigurno neću raditi sama jer nemam alate za to, no nemam problem da to odradim partnerski. Međuagencijska suradnja postoji”, zaključila je Bolanča.
Agencije su fleksibilne
Načelno, agencije su fleksibilne, pogotovo one manje jer uvjetno rečeno mogu odraditi neke stvari brže od većih sustava, istaknuo je Turković.
Zbog toga, tržište je ključni faktor koji te kao stručnjaka na nekom području specijalizira, smatra Krajačić pa dodaje da je ključno pitanje hoće li oni koji nude komunikacijske usluge biti usmjereni isključivo na, primjerice, pozicioniranje i transformaciju brenda ili će pak živjeti u iluziji da su pored toga odlični i u zakupu medija kao i u drugim srodnim područjima.
“Nitko nije ‘full service’ koji nudi apsolutno sve. Naš je pristup da imamo grupu koja može izvršiti manje-više sve usluge, sa specijaliziranim agencijama u portfelju unutar grupe”, kazao je Krajačić pa dodao da nikad nije bilo više komunikacijskih kanala i alata zbog čega je danas teško biti klijent.
“Za koordinirati šest agencija zaista moraš imati kapacitete. Trebaš uskladiti šest drugih ljudi na šest drugih točaka da svi oni sviraju isti orkestar. Puno stvari zato olakšava način na koji mi radimo, pogotovo kada znaš da trebaš hibridni projekt koji treba više timova, više agencija. Specijalizacija da, ali uz jedan kontakt koji će klijentu riješiti većinu problema”, zaključio je Janković.
Od najave možebitne globalne ekonomske krize 2025. odnosno 2026. godine jednoglasno – ne strahuju. “Ako nisi kvalitetan, nebitno je kakvo je okruženje u kojem posluješ”, istaknuo je Turković.
Izvor: Poslovni dnevnik