Za marketinške kratice koje treba znati svatko u struci, dobro bi došao jedan omanji rječnik. Dobar dio njih i najzeleniji početnici nauče čim prvi put uđu u sučelje Google ili Meta oglašavanja, no neke stvari nije na odmet svakako sabrati na jedno mjesto. „Nek’ se nađe“ je praktična krilatica jer nikad ne znate kome će nešto što jedna osoba uzima zdravo za gotovo drugoj otvoriti oči.
Krenimo od područja Search Engine Optimization, ilitiga SEO. (I ne, ovo se ne ubraja u listu obećanu u nastavku.)
SERP
SERP je skraćenica za „Search Engine Result Page”, odnosno stranicu s rezultatima pretrage na tražilici, neovisno o tome koristite li Google, Bing ili DuckDuckGo.
Na SERP-u možete pronaći Google Search oglase, organske rezultate pretraga (one pozicije na koje nastojimo ugurati svoje web stranice dobrim SEO-m), Feature Snippets (polja s izdvojenim konkretnim odgovorom na upit korisnika), Knowledge Graphs i videa.
PR
Osim što je opće poznato kao skraćenica za public relations, PR u SEO svijetu znači PageRank. PageRank (PR) je Googleova metrika za evaluaciju važnosti web stranice prema kojoj se ona rangira na SERP-u, a bazira se na kvaliteti i kvantiteti backlinkova.
Sama važnost PageRank algoritma mijenjala se kroz vrijeme te danas više nije bitna koliko je bila nekad. Međutim, i dalje je jedan od signala prema kojima Google procjenjuje relevantnost web stranice.
LP
LP nije samo pozdrav na kraju maila kada vam se ne da po 15. put istoj osobi tipkati „Lijep pozdrav!“. LP znači landing page ili, na hrvatskom, odredišna stranica. Često ima dvojako značenje (od kojih je jedno specifičnije i, zapravo, točnije):
- Kolokvijalno se izraz landing page koristi za bilo koju stranicu na koju netko dođe klikom na oglas ili link.
- Preciznije je landing page definirati kao samostalnu stranicu unutar web stranice koja ima jasan cilj (konverziju) te izražen call-to-action, odnosno CTA. Tako možete imati naslovnicu web stranice na kojoj je istaknuta akcijska ponuda te odvojeni landing page za specifičan proizvod ili uslugu (do kojeg se dolazi putem usko targetiranog oglasa). Pritom je LP fokusiran isključivo na komuniciranje akcije i pozivanje korisnika da iskoriste popust pri idućoj kupnji. Takav primjer imamo u nastavku:
UX vs. UI
UX i UI su kratice koje često idu ruku pod ruku u svijetu dizajna i razvoja proizvoda, pa nije čudno da ih mnogi ne razlikuju najbolje. Pa da razjasnimo o čemu je tu riječ:
- UX dizajn kratica je za User experience (Design) što se odnosi na proces kreiranja ugodnog korisničkog iskustva u obliku intuitivnog sučelja baziranog na istraživanju i razumijevanju potreba korisnika. Primjenjiv je i na fizičke i na digitalne proizvode čiji svaki korak korištenja ima logičan i jasan slijed.
- UI dizajn odnosi se na User Interface (Design). UI je primjenjiv samo na digitalnim proizvodima. Njegov cilj je kreacija vizualnih i interaktivnih elemenata (tipografije, palete boja, gumba, animacija i slikovnih prikaza) za estetski ugodno sučelje proizvoda.
Nakon što smo razjasnili neke od osnovnih pojmova po pitanju razvoja i optimizacije web stranice, nastavljamo s idućim kraticama za kojima se poteže kada se želi pojačati početna vidljivost iste. Iduće marketinške kratice dolaze s polja PPC (Pay Per Click) oglašavanja. Neke su opće poznate, dok bi vam druge možda mogle biti novitet.
CTR
Click Through Rate puni je naziv iza kratice CTR. Rekli bismo da je ovo najbitnija metrika u PPC oglašavanju, ali bismo lagali. Dok uspješne Google Search kampanje mogu imati CTR od 10 % na više, Google Display od svega 2 %, Google Video kampanje mogu imati nula klikova, prema tome i CTR jednak nuli, a i dalje biti uspješne. Ako je cilj video kampanje pregled videa, CTR je nebitan jer, između ostalog, u takvim kampanjama jedan klik može biti itekako skup.
CPC
CPC kratica je za Cost Per Click. Poprilično je samorazumljiva – odnosi se na cijenu jednog klika na oglas. Svi težimo da bude što niža iako viša cijena klika itekako može biti opravdana krajnjom vrijednosti konverzije koju donosi.
CPM
CPM znači Cost Per Mille, a odnosi se na cijenu 1.000 impresija nekog oglasa. Mille na latinskom i francuskom znači “tisuću” tako da će nekima ova metrika biti poznata i pod nazivom Cost Per Thousand.
CPV
CPV je važna metrika za video kampanje, a odnosi se na Cost Per View, tj. cijenu jednog pregleda videa.
CPA
CPA kratica ima dvostruko značenje – Cost Per Acquisition i Cost Per Action. U suštini, oba slučaja koriste se kod računanja stope konverzije. CPA računa se dijeljenjem ukupnog budžeta utrošenog na oglašivačku kampanju s brojem novih korisnika i odličan je pokazatelj financijske isplativosti neke kampanje.
ROAS
Kratica ROAS znači Return on Ad Spend i računa se tako da se podijeli vrijednost konverzija, odnosno prihodi pristigli iz neke kampanje s troškom dane kampanje. Postoji određena razlika između metrika ROAS i ROI (Return on Investment) koja bi se ukratko mogla svesti na iduće:
- ROAS se fokusira na omjer uloženog u jednu kampanju (bila ona Google oglašavanje, Meta oglašavanje ili nešto treće) i prihoda proizašlih iz te kampanje;
- ROI gleda širu sliku i promatra omjer uloženog u cjelokupno oglašavanje i ukupnog profita.
Dodatno, s područja PPC-a donosimo još dvije kratice koje se mogu pronaći u Google Adsu.
Je li vam se ikad dogodilo da vas klijent pita „A kako se pozicionira moj oglas? Na kojim mjestima iskače?”. Ako je (a i nije), postoje dvije metrike dostupne za Google Search kampanje koje mogu ponuditi taj odgovor.
Impr. (Abs. Top) %
Metrika punog naziva Absolute Top Impression Rate iskazuje postotak impresija oglasa prilikom kojih se on pojavljuje kao prvi oglas među najviše pozicioniranim oglasima, pored najviših organskih rezultata pretrage.
Ukratko – koliko često se vaš oglas pojavljuje prvi onda kada ga pokrene termin pretrage.
Impr. (Top) %
Puni naziv ove metrike je Top Impression Rate. Prikazuje postotak impresija prilikom kojih se oglas pojavljuje među najvišim organskim rezultatima za određeni upit. To može značiti da se oglas nalazi među prvih nekoliko oglasa prikazanih iznad organskih rezultata, ali i da se nalazi, primjerice, na dnu prve stranice s organskim rezultatima.
Sada, kada smo zagrebali po nekim specifičnim područjima, napravimo korak unatrag i ponovimo neke univerzalne marketinške kratice, koje bi praktičari iz svih grana struke trebali znati.
USP vs. (U)VP
Iako ste gotovo sigurno čuli za USP, moguće da vam je UVP novitet. Ove dvije metrike vrlo su slične, zato ćemo osim njihovog naziva objasniti i njihovo značenje.
- USP je kratica za Unique Selling Point ili Unique Selling Proposition. USP je jasna i kratka tvrdnja koja objašnjava posebnost nekog proizvoda ili usluge te zašto je baš ono najbolje rješenje za potrebe korisnika. Ističe po čemu se proizvod ili usluga razlikuju od konkurencije te se obično fokusira na jedan određeni aspekt, odnosno benefit.
- UVP ili samo VP znači (Unique) Value Proposition i sažima sveukupnu funkcionalnu i emotivnu vrijednost koju proizvod ili usluga nude korisniku. Predstavlja širu ideju marketinške i branding strategije.
Primjerice, zamislimo aplikaciju koja omogućuje učenje o povijesti, geografiji i kulturi bilo kojeg dijela svijeta kroz kratke lekcije. USP bi mogao glasiti „5-minutne lekcije iz opće kulture iz cijelog svijeta koje možete poslušati na putu do posla.” dok bi UVP mogao biti „Istražujte svijet, učite o drugim kulturama i širite svoje vidike čak i onda kada putovanje nije opcija.” Bubamo, ali shvaćate poantu.
ToFu, MoFu & BoFu
Ne, nisu u pitanju tri lika iz nekog šašavog crtića u stilu „A je to”, već tri dijela conversion odnosno sales funnela (“prodajnog lijevka”) sukladno kojima se prilagođava tip sadržaja prema potencijalnom korisniku.
- ToFu se odnosi na Top of Funnel fazu konvertiranja korisnika u kojoj je cilj zadobiti njegovu pažnju i probuditi interes. Taktike kojima se ovo ostvaruje su PR aktivnosti u online medijima, SEO, suradnje s influencerima ili oglašivačke kampanje na društvenim mrežama.
- MoFu znači Middle of Funnel i tijekom ove faze prodajnog lijevka njegujemo odnos s potencijalnim korisnikom te ga vodimo prema željenoj konverziji. U ovu svrhu, koristimo iduće taktike: e-mail marketing kampanje, predavanja i radionice, interaktivni sadržaj te besplatne demonstracije i probne periode.
- BoFu predstavlja (skoro) kraj prodajnog lijevka, Bottom of Funnel, u kojem želimo potencijalnog korisnika pretvoriti u stvarnog korisnika i zagovaratelja brenda. Kao ovaj posljednji poticaj prema konverziji, koriste se ponude ograničenog trajanja i popusti, demonstracije uživo, dodatne upute o proizvodu ili usluzi te priče zadovoljnih korisnika.
Eto, sa završetkom sales funnela došli smo i do završetka ovog članka. Ako čitate ove redove bez preskakanja, zahvaljujemo što ste konvertirali u (makar jednokratnog) čitatelja našeg bloga. Ako ste samo proskenirali tekst, nadamo se da ste pronašli što ste tražili.
Jer da, postoje kratice koje treba znati svaki marketingaš, ali ljudski je zaboravljati. Zato i jesmo stavili sve što nam je palo na pamet na jedno mjesto, da znate gdje se vratiti.