Sastavni dio svake komunikacijske agencije, pa tako i CTA komunikacija, jest digitalno oglašavanje. Razvoj Interneta te njegova sveprisutnost u našim životima i javnom diskursu poslužili su kao odskočna daska čitavom sektoru marketinga – prije 15-ak godina većina agencija nije imala ljude specijalizirane za postavljanje, praćenje i optimiziranje oglasa na digitalnim kanalima.
Danas ne prolazi dan bez Facebooka, Instagrama, Twittera, TikToka, WhatsAppa, Vibera, LinkedIna i sličnih, a nerijetko se pojavljuju i razni izazivači koji traže svoj dio kolača u tom svijetu. Ipak, postoji jedna društvena mreža koja postoji već skoro 20 godina, čiji korisnici su joj izuzetno odani (pa tako i potpisnik ovih redova), a koja se veoma rijetko spominje u kontekstu oglašavanja – Reddit.
Što je uopće Reddit?
Za one neupućene, iako vjerujemo da ih je malo, Wikipedia navodi kako se radi o mješavini agregatora društvenih vijesti i foruma. Sav sadržaj je kreiran od strane korisnika, a vidljivost ovisi o njihovom engagementu na sami sadržaj – upvote i downvote (pozitivna i negativna reakcija) te komentari uz objavu guraju sadržaj na vidljivije pozicije. Reddit je još k tome podijeljen na bezbroj subreddita, svojevrsnih podforuma koji okupljaju ljude sličnih mišljenja ili interesa. Sve u svemu, radi se o veoma živoj sredini od koje digitalni oglašivači uglavnom zaziru.
Prije svega, tvrdnje o veličini i važnosti Reddita valjalo bi poduprijeti nekim brojkama.
Prema statistici, Reddit mjesečno posjeti 430 milijuna korisnika što ga svrstava na 13. mjesto ljestvice najpopularnijih društvenih mreža – ispred Twittera, LinkedIna, Snapchata ili Discorda. Maknemo li s liste društvene mreže čije je glavno tržište Kina, Reddit uvjerljivo ulazi u top 10, a trendovi pokazuju da je mreža i dalje u rastu.
Gotovo dvije trećine (64%) korisnika ove društvene mreže ima između 18 i 29 godina, a druga sljedeća dobna skupina jest ona od 30 do 49 godina (29%).
Prema podacima iz 2022. godine, korisnici Reddita na njemu provode u prosjeku 15 minuta po sesiji, što ovu mrežu po duljini jednog posjeta stavlja daleko ispred Facebooka, Instagrama ili TikToka. Podatke za hrvatske korisnike Reddita teže je pronaći, ali kao određenu referentnu točku možemo uzeti statistiku subreddita r/croatia („r/“ označava da se radi o podforumu) kojeg prati preko 230 tisuća ljudi. Zasigurno tu nisu samo Hrvati već i zainteresirani ljudi drugih nacionalnosti, ali radi se o brojki koja nije zanemariva. Ipak, oglasa ima jako malo.
Koliko god da to otrcano zvuči, korisnici Reddita ili Redditori specifična su skupina
Iznad svega, veoma su negativno nastrojeni prema otvorenom oglašavanju i poimaju ga kao nepoželjan dodatak njihovom forumu u kojem korisnici sami određuju što je zanimljiv i koristan sadržaj. Ako korisnici vide nešto što im liči na reklamu možete očekivati hrpu downvotea koji će objavu gurnuti u najmračnije kutke Interneta do kojih ne dopire svjetlo dana – ako imate sreće.
Ako nemate sreće i korisnici odluče uzeti vas na zub, onda ste nastradali – samo pogledajte što su napravili Electronic Artsu čiji komentar je i dalje najnegativnije ocijenjen u povijesti stranice ili ekipi s Wall Streeta koja je odlučila mešetariti s dionicama GameStopa. Ipak, iz tog razloga (i potrebe za dodatnom zaradom), Reddit je ipak omogućio neke sigurnije alternativne oblike oglašavanja.
OK, želim se oglašavati na Redditu – što sada?
Ako želite igrati na sigurno, Reddit je prije par godina uveo plaćene oglase na početnim stranicama na kojima se ne mogu ostavljati pozitivne ili negativne reakcije, a mogućnost komentiranja je ostavljena na izbor oglašivaču.
Trenutno postoje tri vrste reklama na Redditu – klasičan display oglas s 300 znakova teksta, sponzorirana objava ili video reklama, svaki od njih moguće je postaviti na prvu stranicu ili u zasebne podforume.
Display i video reklame funkcioniraju slično kao njihovi pandani na drugim društvenim mrežama, ali sponzorirani postovi imaju ponešto drugačiju svrhu – njihova ideja je da potaknu korisnike na raspravu čime možete saznati njihovo mišljenje i zainteresirati ih za svoj proizvod. U tekst možete ubaciti i poveznice na ostale kanale i tako ih motivirati za daljnje istraživanje.
Ciljanje željene skupine do koje će oglas doprijeti također je ponešto drugačije od ostalih društvenih mreža – ono se provodi putem biranja ponuđenih interesa korisnika i subreddita koje korisnici posjećuju. Primjerice, reklamirate li neki kozmetički proizvod koji je dostupan na području Hrvatske, ciljat ćete ljude koji posjećuju r/croatia (regionalna odrednica) i r/beauty, r/makeup i slične. Time je moguće relativno precizno pogoditi željenu publiku koju će uistinu zanimati ono što im vaš klijent ima za ponuditi. Zbog toga oglašavanje u specifičnim subredditima nudi najbolji povrat uloženog novca.
Organski marketing na Redditu – AMA (Ask me anything) za one najhrabrije
AMA omogućuje možda i najbolju vrstu neplaćene dvosmjerne komunikacije između korisnika društvene mreže i oglašivača, odnosno klijenta kojeg zastupate.
Ako gajite otvoreni pristup prema ciljanim publikama i ne bojite se teških pitanja ili kritika, mogućnosti su nevjerojatne. Prvi je tu mogućnost otkrio Barack Obama tijekom predsjedničke kampanje 2012. godine – njegov AMA i dalje ima najviše pozitivnih reakcija, a odgovorio je na samo 10 pitanja (među kojima su bila pitanja od „Tko ti je najdraži košarkaš?“ ili „Možeš li nam dati recept za pivo koje proizvodi Bijela kuća?“ do „Kako u drugom mandatu planiraš zaustaviti koruptivni utjecaj novca na političke procese?“).
Osim Baracka Obame, svoj AMA imali su i Bill Gates, Elon Musk, Arnold Schwarzenegger (i kao guverner i kao glumac), Snoop Dogg i Gordon Ramsey – i svi su oni na ovaj ili onaj način promovirali svoje proizvode ili rad. U Hrvatskoj su istu platformu za promociju do sada iskoristili Tomislav Tomašević, Ivica Puljak, ali i Krešimir Sučević Međeral čiji je AMA generirao skoro 500 komentara korisnika.
U konačnici, sukladno specifičnostima Reddita kao platforme, razumljivo je zašto agencije i klijenti zaziru od oglašavanja na Redditu – jednostavnije je namjestiti oglas na Facebooku, gledati ga kako se vrti i postiže tražene brojke, sakriti pokoji neugodni komentar i potom klijentu s osmijehom na licu donijeti dokaz o postignutom KPI-ju. I u tome nema ništa loše!
Ali ako se osjećate malo hazarderski, napravite račun na Redditu, upoznajte se s platformom i vidite možete li svojem klijentu dati dodanu vrijednost kroz otvorenu i dvosmjernu komunikaciju s korisnicima. Ako vas ta ideja ne plaši vidjet ćemo se na jednom od bezbroj subreddita!
Par dobronamjernih savjeta za kraj
U slučaju da se odlučite za oglašavanju na Redditu, zapamtite nekoliko ključnih pravila:
- Personalizirajte poruke – vaš oglas doći će do korisnika koji imaju specifične interese na koje ciljate. Pretpostavite da su oni već educirani o temi i prilagodite svoje poruke – na Redditu ne prolazi tepih metoda oglasa!
- Potaknite angažman korisnika – na drugim društvenim mrežama najvažniji su pogledi ili eventualno klikovi. Na Redditu će vaš oglas proći onoliko dobro koliko uspijete potaknuti korisnike na interakciju (glasovi i komentari). Također, pokušajte odgovoriti na komentare u kojima vas korisnici nešto pitaju.
- Budite autentični – nemojte da iz vašeg oglasa vrišti „REKLAMA!“ Neka vaš oglas bude u razgovornom tonu, nemojte koristiti tešku stručnu terminologiju (osim ako vas netko ne pita) i budite pristupačni, tako imate najveće šanse za uspjeh. Ako niste sigurni kako – pitajte AI!