Rješenje
Informativna kampanja službeno je za počela konferencijom za medije u travnju 2023. godine, gdje su direktora Čistoće d.o.o. Split Ivica Karoglan i gradonačelnik Splita Ivica Puljak smješteni ispred novih polupodzemnih spremnika u Putu Plokita.
Direktor Čistoće d.o.o Split Ivica Karoglan i gradonačelnik Splita Ivica Puljak
Plokite su bile prvi splitski kvart koji je klasične kontejnere zamijenio modernijim polupodzemnim spremnicima. Na svakoj lokaciji gdje su ugrađeni, moguće je odložiti četiri vrste otpada (biootpad, papir, plastiku, metal i tetrapak te miješani komunalni otpad). Kako bi se građani mogli iz prve ruke informirati o pravilnom odvajanju otpada, u Plokitama te kasnije i drugim kvartovima, postavljeni su informativni štandovi. Na svakom štandu prisustvovali su djelatnici Čistoće, uz direktora i gradonačelnika, a osim odgovora na pitanja o odvajanju otpada, moguće je bilo dobiti i besplatne vrećice za odvajanje otpada te promotivne materijale kampanje „Odvoji, lako je“ (magneti, platnene vrećice te edukativni letci).
Promotivni materijali kampanje
Osim informativnih štandova, u lipnju je organiziran Zero Waste festival. Hlad se potražio u splitskom Đardinu te su tamo smješteni gastro show sa zero waste jelima, pop-up trgovine poznatih splitskih second hand shopova te radionice za djecu. Čistoća je opet održala svoj info štand, a građane je oduševila mogućnost odlaganja starog tekstila na festivalu. Za svaku hrpu odložene odjeće građani su dobili voucher za besplatan zero waste obrok, a jela su se mogla isprobati i uz donaciju COO Juraj Bonači.
Fotografije sa Zero Waste festivala
Osim događaja uživo, informativnu kampanju popratila se i na digitalnim kanalima. Osmišljena su i producirana tri promotivna spota, a aktivno je bilo i na Facebook te Instagram profilu Čistoće Split. Najponosniji smo na prvi promotivni spot kampanje, koji je osmišljen u suradnji sa splitskim glazbenikom Vojkom V. „Odvoji, razdvoji” postao je senzacija koja se pjevala i puštala u splitskim klubovima, ali i dječjim vrtićima. Istaknuo se s 246,871 pregledom, rezultatom od 7.278 sati gledanja te prosječnim vremenom gledanja 1:48 minutu od ukupno 2:25 minute trajanja spota.
Promo spot Put otpada, imao je za zadatak pokazati građanima da „Ne ide sve na isto misto“ i da će njihov pravilno odvojeni otpad, biti i pravilno zbrinut.
Posljednji spot u fokus je stavio zagađenje mora i zabrinjavajuće činjenice koje nastoje osvijestiti građane da pravilnim odvajanjem otpada štite i Jadransko more – Iz tvog doma počinje čist Jadran!
Na društvenim mrežama realizirano je nekoliko vrsta objava, naglasak je bio na onima edukativnog karaktera, kako bi se građane poučilo i podsjetilo, gdje se koja vrsta otpada pravilno odvaja. Vizualni identitet osmišljen je na malo drugačiji način, gdje je odluka pala na ilustrirane vizuale, napravljene su suradnji s dizajnerskim studijem 2Dizajnera.
Kampanju bez influencera, danas je teško zamisliti, stoga je ostvarena suradnja s Barbarom Vesanović Gašić (@debelabarbara) te Marinom Matijević (@jaboljigrađanin). Barbara je kreatorica sadržaja koju prate stanovnici Splita, većinom oni mlađe dobi. Održala je dvije radionice u OŠ Plokite, a u lipnju je na Dan zaštite okoliša, u sklopu darivanja na Instagramu, poklonila svoje ručno rađene šalice s potpisom Čistoće Split.
Marina Matijević isprofilirala se kao stručna osoba po pitanju odvajanja otpada i očuvanja okoliša. Na svojim profilima na društvenim mrežama poznatija je kao @jaboljigrađanin i za Čistoću Split snimila je Facebook i Instagram reel, te TikTok video, u kojima je predstavila polupodzemne spremnike u splitskom kvartu Plokite. Za svoje pratitelje pripremila je i objavu s aktualnom problematikom, gdje je Marina podijelila što se događa sa splitskim odvojenim otpadom nakon njegovog prikupljanja.
Na društvenim mrežama odrađen je i community management, gdje se svakodnevno komuniciralo s građanima Splita o novom sustavu gospodarenja otpadom. U smislu smanjenja otpada osmišljena je i napravljena Facebook grupa Pokloni, lako je. Grupa je namijenjena stanovnicima Splita kao platforma za jednostavnu razmjenu predmeta koji su višak u domu i inače bi završili u otpadu, no još su iskoristivi.
Kampanja se cijelo vrijeme mogla pratiti i na svojoj web stranici, na kojoj se nalaze tri promotivna spota, upute gdje se koja vrsta otpada pravilno odvaja te kako se daljnje obrađuje ili zbrinjava, kao i popis reciklažnih dvorišta. Ključna stavka na Odvoji, lako je webu jest interaktivna karta Splita na kojoj je moguće u svakom kvartu provjeriti gdje se točno nalaze polupodzemni spremnici.
Iako je kampanja službeno krenula u travnju 2023., teren je pripreman i mnogo ranije pa je od prosinca 2022. do kraja srpnja 2023. generirano preko 260 medijskih objava, sve od PR članaka na lokalnim medijima pa do televizijskih priloga. „Odvoji, razdvoji“ nadišao je klasične medijske kanale i postao tema na Redditu, kao i dio panela „Aktivizam u umjetnosti: Zašto je jedini propjevao Vojko V?“ na festivalu Greencajt.
I za kraj, u srpnju je kampanja ovjekovječena muralom u Vukovarskoj ulici. Čistoća Split udružila se s ekipom iz Graffiti na gradele te su motivi iz spota „Odvoji, razdvoji” i polupodzemni spremnici postali dio splitske grafiti scene. Splićanima je tako ostao trajniji podsjetnik na pravilno odlaganje, dok u pozadini svira: „Da naše misto bude čisto!“